אחת התופעות בתקופתו בעת מערכת בחירות הנו השימוש בפרסום פוליטי שלילי או חיובי. פרסום פוליטי נועד לשכנע מצביעים לתמוך במועמד/מפלגה כאשר השימוש נעשה בתוך אמצעי תקשורת ההמונים בלבד.
עבודת סמינריון אקדמית הבוחנת את השפעת הפרסום הפוליטי בפייסבוק על הבחירה במפלגה.
השפעתו העיקרית של הפרסום הפוליטי באה לידי ביטוי בחיזוק דעות הבוחר ומיקומם של הקולות הצפים.
פרסום פוליטי אינו שונה במהותו מפרסום מותגים צרכניים אלא שכאן מדובר בפרסום מותגים פוליטיים. בין אם הם מועמדים ובין אם הן מפלגות. המותג, ככל מותג, הנו בסיס להגדרה עצמית והזדהות חברתית ומטרתו לכבוש את לב הקהל, להיענות לצרכיו ולמשאלותיו. כמו כן, על המתמודד לנהל מערכת תקשורת (יחס"צ ופרסום) עקבית, קבועה ובאופן שוטף עם קהל היעד, לאורך כל חיי המותג, כדי לטפח את נאמנותם של הצרכנים הקיימים וכדי לרכוש צרכנים חדשים.
ואכן על פי הספרות המחקרית לפרסום הפוליטי בין אם הוא שלילי ובין אם הוא חיובי השפעה ניכרת על עמדות הבוחר.
כמו כן, השימוש ברשת האינטרנט ככל ורשתות חברתיות בפרט צוברות תאוצה וכי רשת הפייסבוק נודעת באופני השימוש המגוונים שלה וביניהם שימוש פוליטי.
לפיכך, המחקר הנוכחי יבחן את השפעת הפרסום הפוליטי בפייסבוק על הבחירה במפלגה. מחקר זה למעשה יבחן את יעילותה של הרשת החברתית עבור פוליטיקאים והאם ביכולתה להשפיע על עמדות הבוחר.
הבדיקה נערכה בקרב 60 נחקרים, נשים וגברים, בני 30.09 שנים בממוצע, בעלי השכלה אקדמאית ברובם ורווקים . כמו כן, נמצא ש 50% עושים שימוש באינטרנט בהיקף של עד 4 שעות שבועיות, בבחינת עמדות פוליטיות , הנבדקים ציינו עמדות שונות, כאשר מרביתם העידו כי הם בעלי השקפה פוליטית במרכז המפה. בחינת הסטטיסטיקה התיאורית העלתה כי מידת השימוש ברשת החברתית הנה נמוכה עד בינונית בקרב אוכלוסיית המדגם. עוד חושב ממוצע תפיסת השפעת הפייסבוק על העמדות הכלליות והפוליטית אשר נמצא בינוני.
לאור הספרות הדנה בהשפעת הפרסום הפוליטי בפייסבוק על הבחירה במפלגה, נגזרו ההשערות הבאות:
- השערה ראשונה: יימצא כי קיימת השפעה לשימוש באינטרנט וברשת חברתית (פייסבוק) על תפיסת עמדות פוליטיות
- השערה שנייה: יימצא קשר חיובי בין מידת השימוש ברשת חברתית למידת השפעתו על עמדות כלליות ופוליטיות.
- השערה שלישית: יימצא קשר חיובי בין מידת השפעת האינטרנט על עמדות הגולש למידת השפעת פייסבוק על עמדותיו הפוליטיות
- השערה רביעית: יימצא קשר בין מידת השפעת הפייסבוק על עמדה פוליטית לבין עמדה פוליטית
- השערה חמישית: יימצא קשר בין מידת ההשפעה של הפייסבוק על בחירה במפלגה שונה.
מבוא
סקירת ספרות – תיאורטית ומחקרית
יתרונות השימוש ברשת האינטרנט וברשת החברתית
ערוץ הפרסום הפוליטי
מיקוד במצע לעומת מיקוד במועמד
אמינות
תגובות שליליות מול חיוביות
שימוש פוליטי בפייסבוק והשפעתו על בחירת המצביעים
ההשערות המחקריות
מתודולוגיה
עיקרי עבודת השדה
הצגת הממצאים וניתוחם
אוכלוסיית המחקר
סטטיסטיקה תיאורית
בחינת השערות המחקר
דיון
סיכום ומסקנות
רשימה ביבליוגרפית
נספחים
שאלון המחקר
SPSS