הקשר בין סגנונות הורות וההערכה העצמית בקרב מתבגרים נחקר במידה רבה בחברה המערבית, אבל אין כמעט מידע על קשר זה בקרב החברה הערבית במדינת ישראל.
העבודה הנוכחית בוחנת את הקשר הזה בקרב מתבגרים ערבים מוסלמים ונוצרים
העבודה הנוכחית, דנה כאמור באוכלוסייה הערבית בישראל ובעמדותיה כלפי המשפחה במקביל לתמורות ולמודרניזציה שעוברת החברה הערבית בכללותה. תמורות אלו משפיעות על מבנה המשפחה הערבית, יחסי הורים ומתבגרים, מעבר ממשפחה מסורתית המושתת על כבוד וציות למשפחה מודרנית המעניקה פחות דגש לשמרנות, לדת ולמסורת. שינויים אלו לא פסחו על הנוער הערבי, אשר החל להתנתק מכבלי המסורת ומהצביון השמרני –דתי המאפיין בעיקר את המגזר הדרוזי והמוסלמי בישראל.
המחקר הנוכחי בחן את הקשר הקיים בין סגנון הורות (סמכותי, סמכותי או מתירני) לבין הערכה עצמית בקרב המתבגרים בגילאים 16-18 בחברה הערבית מוסלמית ונוצרית.
במסגרת זו בוצע מחקר אמפירי אשר כלל הפצתו של שאלון אשר כלל שני חלקים : שאלון סגנון הורות ושאלון להערכה עצמית.
הממצאים מלמדים כי קיים קשר בין סגנון הורות סמכותי לבין הערכה עצמית בקרב המתבגרים הערבים; מתבגרים נוצריים הינם בעלי הערכה עצמית גבוהה יותר משל מתבגרים מוסלמיים; מתבגרים מוסלמים הינם בעלי תפיסת סגנון הורות מתירני רצוי יותר משל מתבגרים נוצריים ו-מתבגרים מוסלמים הינם שביעי רצון מסגנון ההורות הסמכותי במידה רבה יותר משל מתבגרים נוצריים.
מבוא
סגנונות הורות
הערכה עצמית
החברה הערבית במדינת ישראל
השיטה
נבדקים
כלים
הליך המחקר
משתני המחקר
סטטיסטיקה היסקית – בחינת השערות המחקר.
דיון וסיכום
ביבליוגרפיה
נספחים