העבודה הנוכחית דנה במערכת היחסים בין הגונה בינלאומית, חדשנות וביצועים.
הגוונה בינלאומית הנה אסטרטגיה שיווקית המתייחסת להרחבת השווקים והמוצרים של הפירמה, העבודה הנוכחית תעסוק בסוגית הגוונה בינלאומית ותיבחן כיצד הגוונה בינלאומית וחדשנות משפיעים על ביצועי התאגיד. המשתנים שיבדקו הם הגוונה בינלאומית וחדשנות כמשתנים בלתי תלויים וביצועי התאגיד כמשתנה תלוי.
מאז אמצע 1980 חברות מתמודדות עם תחרות וכן עם הפחתת חסמים במסחר הבינלאומי אשר הפכו שווקים ותעשיות לגלובליות יותר ויותר. התחרות הגוברת בשווקים הובילה לשימוש נרחב באסטרטגיה- הגוונה בינלאומית.
Dastidar, במחקרו טוען כי יותר ויותר חברות עושות שימוש בהגונה מעבר לגבולות הלאומיים. הצלחה זו של חברות בינלאומיות מעלה שאלות רבות וביניהן: האם היתרונות של הגוונה בינלאומית גוברים על עלויות והאם ההשפעה של ההגונה הבינלאומית על ביצועי החברה היה חיובית? הכלכלנים מתייחסים להגונה בינלאומית בספקנות שכן ניתן להשיג הטבות ולנצל יתרונות של הגונה בינלאומיות בעלויות נמוכות. אם כך, מדוע על חברות לגוון? האם גיוון בינלאומי בונה או הורס את ערך החברה? שהרי לגיוון בינלאומי יתרונות, אך יכולה גם להיות לו גם השפעה שלילית על ערך הפירמה.
Li, Stefhen, אשר בדקו את ההשפעה של הגוונה בינלאומית על ביצועי תאגיד בקרב מדגם בארה"ב העלה כי הגוונה בינלאומית מתואמת באופן חיובי עם ביצועים פיננסיים. תוצאות אלה מספקים עדות לחשיבות של הגוונה בינלאומית לפעולות תאגידים.
לאור הספרות אני מניחה כי ימצאו קשרים חיובים בין הגוונה בינלאומית וחדשנות לבין ביצועי התאגיד ומכאן נגזרת שאלת המחקר הנוכחי.
שאלת המחקר :
האם קיים קשר בין הגוונה בינלאומית וחדשנות לבין ביצועי החברה ?
משתני המחקר :
משתנה בלתי תלוי– הגוונה בינלאומית: פריסה של משאבים על פני קווים חדשים של העסק או תעשיות, תוך גיוון רב לאומי. גיוון כולל שתי אסטרטגיות: הרחבת מוצרים קיימים או יצירת מוצרים חדשים והפצתם.
משתנה בלתי תלוי– חדשנות: בחירה ברעיון, פיתוח, ומסחור וביתר פירוט ניצול רעיונות, כלים והזדמנויות ליצירת מוצרים חדשים או משופרים או שירותים
משתנה תלוי – ביצועי התאגיד: פרמטרים פיננסיים ופרמטרים הקשורים בעבודה הארגונית.
שיטת המחקר
עבודה זו מורכבת מסקירת מחקרים אקדמיים שנערכו בחמש השנים האחרונות בנושא: הגוונה בינלאומית, חדשנות וביצועי תאגיד.
פרק 1 : מבוא
פרק 2 : ביצועי תאגידים
פרק 3: הגוונה בינלאומית
פרק 4 : חדשנות
פרק 5 : הקשר שבין חדשנות לביצועים
פרק 6 : הקשר שבין הגוונה בינלאומית לבין ביצועיים
פרק 7 : הקשר שבין הגוונה בינלאומית לבין חדשנות
פרק 8 : דיון ומסקנות
פרק 9 : ביבליוגרפיה