האם הצלחה בלימודים תגרום לסטודנטים לרצות לעסוק בתחום אותו הם למדו?.
לשאלה זו תשובות רבות ומגוונות, תלוי כמובן באופי הסטודנט, תחום הלימודים אותו הוא לומד, רמת ההתעניינות שלו במקצוע ועוד. גורמים אלו ואחרים, חיוביים או שליליים ישפיעו.
מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון האם וכיצד ניתן לעודד תעסוקה בענף בקרב סטודנטים לתיירות ולהעלות את אחוז המועסקים המקצועיים בתיירות, ובכך לשפר את פני התיירות בישראל, העלאת רמת השירות, מוניטין ויוקרת הענף ויצירת רווחים כלכליים ומכפילים כלכליים.
כיום, לימודי תואר ראשון מהווים בסיס לקבלת עבודה במקומות רבים. התואר מעניק לסטודנטים הון אינטלקטואלי שניתן לנצל גם בחיים הפרטיים וגם במקומות עבודה עתידיים.
התברר כי רובם המכריע של מנהלים יודעים שעזיבת איש קשר מרכזי גוררת אחריה עזיבת לקוחות רבים. המחקר בדק מדוע הלקוחות עוזבים יחד עם העובדים והתברר כי יש לכך שלוש סיבות עיקריות: הסיבה הראשונה היא שהלקוח מרגיש שהוא מאבד את הקשר החשוב ביותר שהיה לו בחברה, הסיבה השנייה היא שהעובד החדש לא יהיה כמו העובד הקודם והסיבה השלישית היא חשש הלקוח להתחיל לעבוד מול עובד חדש לחלוטין, להתחיל את כל התהליך מחדש ולהיכשל.
על פי רוב, העבודה בתחום התיירות נחשבת כעבודה כייפית, מאתגרת ומעניינת (בהתאם לתפקד כמובן) ומדובר על עבודה צבעונית שיש בה המון אינטראקציה עם אנשים. כל אחד תופס אותה אחרת, ככל שתפיסת השוק תהיה טובה יותר, כך ירצו יותר לעבוד בתעשיית התיירות ולשפר את פני התיירות בישראל.
השאלה המחקרית נבחנה בקרב 90 נחקרים בין הגילאים 21- 61, מתוכם 25 נשואים ו-65 לא נשואים. כמו כן 47 מהנחקרים ציינו כי הם עובדים בתחום התיירות לעומת 43 אשר ציינו כי אינם עובדים בתחום.
כלי המחקר היה שאלון אשר נחלק לחמישה חלקים:
- כוונות תעסוקה של סטודנטים לתיירות בענף התיירות
- הצלחה בלימודי תיירות של סטודנטים לתיירות
- מוניטין ויוקרת מקצוע בעיני הסטודנטים
- תפיסת שוק התיירות
- משתנים דמוגרפיים.
במסגרת המחקר נבחנו ההשערות הבאות:
- 1. קיים קשר חיובי בין כוונות תעסוקה של סטודנטים לתיירות להצלחה בלימודי תיירות.
- 2. קיים קשר חיובי בין כוונות תעסוקה של סטודנטים לתיירות למוניטין ויוקרת מקצוע.
- 3. קיים קשר חיובי בין כוונות תעסוקה של סטודנטים לתיירות לתפיסת שוק התיירות.
ממצאי המחקר מלמדים על קשר חיובי בין כוונות תעסוקה של סטודנטים לתיירות למוניטין ויוקרת מקצוע וכי קיים קשר חיובי בין כוונות תעסוקה של סטודנטים לתיירות לתפיסת שוק התיירות. כלומר מידת כוונות התעסוקה משפיעות הן על התפיסה של ענף התיירות והן על המוניטין ויוקרת המקצוע. כמו כן עובדים בתחום התיירות מציגים כוונות תעסוקה גבוהות יותר.
פרק 1:מבוא
1.1 תאור ענף התיירות
1.2 הצגת הבעיה
1.2.1 הבעיה העסקית
1.3 שאלת המחקר
1.4 מטרות המחקר
1.4.1 מטרות תיאורטיות
1.4.2 מטרות יישומיות
פרק 2: סקירת ספרות
2.1 כוונות תעסוקה
2.2 הצלחה בלימודים
2.3 מוניטין ויוקרת מקצוע
2.4 תפיסת שוק התיירות
2.5 הקשר בין הצלחה בלימודים לבין כוונות תעסוקה
2.6 הקשר בין מוניטין ויוקרת מקצוע לבין כוונות תעסוקה
2.7 הקשר בין תפיסת שוק התיירות לבין כוונות תעסוקה
פרק 3: רציונאל המחקר
פרק 4: הגדרת המשתנים
פרק 5: השערות המחקר
פרק 6: מתודולוגיה
6.1 שיטת המחקר ומערך המחקר
6.2.1 הגדרת אוכלוסיית המחקר
6.2.2 המדגם
6.2.3 שיטת הדגימה
6.2.4 השיקולים בבחירת שיטת הדגימה
6.3 כלי המחקר
6.4 ההליך
6.5 שיטת הניתוח
פרק 7: ממצאי המחקר
7.1 פתיח
7.2 משתני המחקר- סטטיסטיקה תיאורית
7.3 בדיקת השערות המחקר- הסקה סטטיסטית
7.4 ממצאים נוספים
פרק 8: דיון וניתוח
פרק 9:סיכום מסקנות והמלצות
9.1 סיכום
9.2 מסקנות
9.3 המלצות יישומיות
9.4 מגבלות המחקר
ביבליוגרפיה
נספח א- שאלון המחקר