העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות נחשבים למשאב חשוב ביותר שיש ביכולתנו להגיע אליו ושבאמצעותו יכולים אנו להשפיע על הצלחתה של הרשות המקומית, גם מנהלים יכולים לשפר את שביעות רצון העובדים באמצעות עידודם ע"י אימוץ סגנון מנהיגות שמשביע את רצון העובדים ומחזק את תחושת המחויבות והאחריות במסגרת ובסביבת העבודה ע"י סיפוק תנאי עבודה גמישים ואווירה פתוחה.
מטרתו של המחקר הייתה לבחון את גורמים המנבאים שביעות רצון בקרב עובדים סוציאליים.
הרשויות המקומיות ניצבות כיום בפני אתגרים גדולים כך שמספר ניכר של רשויות פורקו או אוחדו עם רשויות אחרות, ורשויות נוספות נתמנו להן ועדות קרואות במיוחד במגזר הערבי.
השינויים המהירים שהתרחשו בתקופה האחרונה השליכו על שיטת עבודתם של המנהלים שעומדים בפני קשיים כמו גירעונות תקציביים, הפרטה, עומס עבודה, אותם שינויים גם השפיעו על עובדים סוציאליים במחלקות הרווחה ברשויות המקומיות הערביות בתנאי עבודה קשים.
למנהלים ישנו תפקיד חשוב בהעלאת שביעות רצון העובדים ע"מ להתמודד בעתי משבר. אימון מנהלים יעיל הוצע כמפתח להעלאת הרמה המקצועית של העובדים
הצורך במנהלים בעלי כישורי מנהיגות הפך להיות מרכיב מרכזי במערכת הרשויות המקומיות בכלל ובמחלקות הרווחה בפרט.
המחקר הנוכחי בא לבדוק את הגורמים המנבאים שביעות רצון בקרב עובדים סוציאליים ברשויות מקומיות ערביות, קרי סגנון מנהיגות של מנהלי מחלקות הרווחה ותמיכה חברתית בארגון, במטרה לתרום ליידע האמפירי ולידע הפרקטי הניהולי במחלקות הרווחה ברשויות המקומיות הערביות.
לצורך בדיקה זו נבדקו מספר משתנים בלתי תלויים: סגנון ניהול: מתגמל ומעצב ותמיכה חברתית .
השאלה המחקרית נבדקה בקרב 75 עובדים סוציאליים.
במסגרת החקר נעשה שימוש בכלי המחקר- שאלון אשר נחלק ל-4 חלקים:
- חלק א – שאלון הבודק את שביעות רצון העובדים הסוציאליים ברשות המקומית. השאלון נבנה על בסיס השאלון של ורדי ונאור.
- חלק ב – שאלון הבודק את סגנון מנהיגות של המנהל הישיר מנקודת מבטו של העובד ברשות המקומית. שני סגנונות המנהיגות נמדדו עפ"י שאלון MLQ. השאלון פותח לראשונה ע"י בס ועודכן ע"י בס ואווליו.
- חלק ג – שאלון הבודק את התמיכה החברתית. משתנה זה נמדד ע"י שאלון תמיכה חברתית Social Support Questionnaire של (House, 1981)
- חלק ד- פרטים דמוגרפיים.
במסגרת המחקר נבדקו 2 השערות מחקר:
- 1. קיים קשר חיובי בין מנהיגות מעצבת של מנהלים לבין שביעות רצון העובדים – ההשערה אוששה וכן קיים קשר שלילי בין מנהיגות מתגמלת של מנהלים לבין שביעות רצון העובדים.
- 2. קיים קשר בין התמיכה החברתית למידת שביעות הרצון.
מבוא
1. פרק ראשון: בעיית המחקר
1.1 הצגה כללית
1.2 שאלת המחקר
1.3 מטרות המחקר
2. פרק שני: סקירת ספרות
2.1 שביעות רצון Job Satisfaction - משתנה תלוי
2.2 גורמים המשפיעים על שביעות רצון
2.3 משתנים בלתי תלויים
2.3.2 מנהיגות
2.3.3 מנהיגות מעצבת
2.3.4 מנהיגות מתגמלת
2.4 תמיכה חברתית – משתנה בלתי תלוי
2.5 סגנון מנהיגות ושביעות רצון העובדים
2.6 תמיכה חברתית ושביעות רצון מהעבודה
2.7 רציונאל
2.8 השערות המחקר
2.9 הגדרות נומינאליות ואופרציונאליות למשתנים
2.9.1 משתנה תלוי: שביעות רצון העובדים
2.9.2 משתנה בלתי תלוי: מנהיגות מעצבת
2.9.3 משתנה בלתי תלוי: מנהיגות מתגמלת
2.9.4 משתנה בלתי תלוי: תמיכה חברתית
3. פרק שלישי: שיטת המחקר
3.1 אוכלוסיית המחקר ושיטת הדגימה
3.2 מערך המחקר
3.3 הליך המחקר
3.4 כלי המחקר
4. פרק רביעי: עיבוד הנתונים
4.1 נגישות לשדה המחקר
4.2 מגבלות המחקר
5. פרק חמישי: ממצאים
6. פרק שישי : דיון
7. פרק שביעי: סיכום ומסקנות
8. פרק שמיני: מקורות
נספח א: שאלון המחקר
נספח ב : SPSS