פיתוח תרופות חדשות הנו תהליך מסובך ביותר, שדורש מחשבה רבה, התמדה ומשאבים כלכליים רבים. חברות רפואיות, רואות בפיתוח תרופה חדשה תהליך מהותי וקריטי ומייחסות להצלחה עדיפות עליונה וזאת בעקבות התחרות הגלובלית בתחום שירותי הבריאות הסוערים.
מטרת העבודה היא לעמוד על המשתנים העיקריים בבניית תכנית שיווק לתרופה חדשה, אשר יתוו דרך פעולה בבניה ובהחלטה על אסטרטגיית השיווק.
כל תרופה חדשה עוברת שלבים רבים של ניסויים לפני הכנסתה לטיפול שגרתי בחולים. עוד לפני הבאתה לניסוי בבני אדם, היא נבדקת במשך מספר שנים במעבדות החברה המפתחת. לאחר מחקר ארוך ומעמיק, יוצאת התרופה לניסוי בבני אדם על מנת לבדוק את יעילותה ובטיחותה.
חברות פרמצבטיות המבקשות לזהות ולהשוות את מאפייני הביצוע שלהן בפיתוחה של תרופה חדשה נוהגות להבחין בין שתי קטגוריות של משתנים:
- משתנים בפיתוח תרופה חדשה.
- משתנים אסטרטגיים בפיתוח תרופה החדשה.
פיתוח תרופה חדשה הנו תהליך ארוך ויקר אשר טומן בחובו סיכונים עסקיים רבים. מבחן שוק של התרופה חשוב בעיקר בשל העלויות היחסיות הגדולות של המו"פ ובכדי למנוע הפסדים אדירים של הסכומים אשר מושקעים בהליך כולו.
מבדיקת פרסומות של תרופות ללא מרשם עולה כי רוב המידע, המובא לציבור באמצעות הפרסומות עוסק בהאדרת התכונות החיוביות של התרופה ואילו תופעות הלוואי וההשפעות השליליות כמעט ואינן זוכות לחשיפה.
מנגד, טוענים המצדדים בפרסום תרופות חדשות המחייבות מרשם, כי קיים הטעם החשוב ביותר בעטיו של להתיר פרסומן של אלה והוא "זכות הציבור לדעת", טיעונם מתחזק כיום, כאשר מערכות הבריאות פחות נחשבות כמי אשר תעשנה למען חולייה כל דבר ובכל מחיר-כך לדוגמה כיצד יידעו חולי האיידס למשל על גמר פיתוח ותחילת שיווקה של תרופה טיפולית חדשה , איך יידעו חולי לב על שיווקה של תרופה חדשה לטיפול באי ספיקת לב ?
חברות התרופות מבינות ורואות ב"התנהגותו המרשמית של הרופא" (הרגע שבו הוא חותם על מרשם לתרופה עבור החולה) יעד מכרזי בקידום המכירות של התרופה החדשה.
לחברות הללו השפעה רבה על התנהגותו המקצועית של הרופא , הן חפצות לאפשר לרופא חופש פעולה מלא בבחירת הטיפול בחוליו ובלבד שיבחר במוצר החדש שהן משווקות.
היבטים בפיתוח מוצר רפואי חדש
א. משתנים בפיתוח תרופה חדשה.
ב. משתנים אסטרטגיים בפיתוח תרופה החדשה.
אסטרטגיות גלובליות לשיווק תרופות חדשות
- נקודות להתייחסות בשיווק גלובלי למוצר חדש
- אסטרטגיות בשיווק מוצר רפואי חדש.
מודלים העושים שימוש במאגרי נתונים
מודלים המשתמשים במחקרי שוק מדעיים
דרכי פרסום וקידום מכירות
- פרסום ישירות לצרכן
- הקשר בין חברת התרופות לבין הרופא
- השימוש ברשת האינטרנט
- ייצור שיווקי ( מחקרים וכנסים )
- מכירת תרופות באמצעות בתי המרקחת
ביבליוגרפיה