מגמת נשירת מורים חדשים הנה תופעה הצוברת תאוצה בשנים האחרונות כאשר השיעור הגבוה של עזיבת מורים חדשים בשנתיים הראשונות להוראה מטריד לא רק את ישראל אלא את מדינות העולם המפותחות (OECD).
עבודה זו בחנה את תוכניות הכניסה לבית הספר ומקומן בקליטתו היעילה של המורה המתחיל.
עבודה זו עסקה בבחינת תכניות הכניסה לבית הספר ומקומן בקליטתו היעילה של המורה המתחיל.
שאלה זו רלוונטית לאור נשירת מורים מתחילים ממערכת החינוך.
הנשירה המאסיבית של מורים מתחילים ממערכת החינוך מלמדת כי הכשרת מורים מתחילים הנה חשובה ומשמעותית שכן היא עשויה להבטיח כי המורים יישארו במערכת החינוך וכן מקלה על קשיי המורה המתחיל. כאמור ישנם שתי גישות להכשרת המורה המתחיל: תכנית סיסטמתית בה מוכשרים מורים מתחילים ותמיכה וליווי מורים בתקופה הראשונה שלהם במקצוע ההוראה.
עבודה זו עסקה בהצגת קשיי המורה המתחיל, תכניות הכניסה להוראה ויעילותן.
ובכן בבחינת קשיים המורה המתחיל הספרות מלמדת על מספר קשיים עיקריים עימם המורה המתחיל מתמודד עם כניסתו להוראה וביניהם קשיי משמעת, התנהלות בכיתה הטרוגנית, שוויון בכיתה ושיטות הוראה חדשות ואופן יישומן.
לצורך התמודדות עם הקשיים הללו מוצעות במסגרת עבודה זו שתי הגישות האחת היא תכנית ליווי בקליטה. בהתאם למחקרים שונים אשר בחנו את יעילות התוכנית הנ"ל, נמצא כי קיימת שביעות רצון רבה מהתכנית, שכן היא עונה על צרכי וקשיי המורה המתחיל ומספקת לו תמיכה, עידוד, מיומנות, ורכישת כלים שונים להתמודדות עם הקשיים.
הגישה השנייה שהוצגה התמקדה במעבר מרכז הכובד לסביבה הבית ספרית, להוראה פעילה בכיתה – היא תכנית ההתמחות בהוראה.
הבדיקה בוצעה באמצעות סקירת מאמרים וספרות מחקרית רלוונטית.
פרק א: התפתחות המקצועית של מורים והכשרתם
פרק ב: קשיי המורה המתחיל
קשיי המורה המקשורים למשמעת ולהתנהגות תלמידים
קשיים הקשורים לכיתה הטרוגנית
קשיים הקשורים ביישום שיטות לימוד חדשות
קשיים הנובעים מרקע סוציו אקונומי של תלמידים ועוד
פרק ג: תכניות הכניסה להוראה בארץ ובעולם
1. פרויקט ליווי מורים מתחילים
2. תכנית הכניסה – התמחות בהוראה (סטאז)
תפקיד מנהלי בית הספר
פרק ד: יעילותן של תוכניות הכניסה להוראה
יעילות התכנית ליווי בקליטה בישראל
יעילותה של תכנית ההתמחות
פרק ה: דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה