בחינת פרסומות שונות למוצרים זהים מלמדת לעיתים על זהות כמעט מוחלטת ביניהן, בבחינת סיפור הפרסומת, צילום הפרסומת, הטקסטים המילוליים בהם נעשה שימוש ועוד. עם זאת בחינה מדוקדקת מגלה כי פרסומות שונות במקרים רבים אחת מרעותה, בבחינת הדמויות בפרסות תוך התייחסות לגיל, מעמד, מצב משפחתי, עיסוק, מין וכדומה.
העבודה בוחנת האם קיימים הבדלים בדרך העברת המסר בפרסומות של שנות ה- 80 לפרסומות של שנות ה-2000?
הבחירה במסר המתאים תלויה בתהליכים חברתיים – תרבותיים המתחוללים בחברה. למשל, בעשור האחרון של המאה העשרים התחוללה בשוק הפרסום הישראלי מגמה חדשה הבאה לידי ביטוי בשימוש סיסמאות מגוונות בה נעשה שימוש במילה "אמריקה".
הבחירה באסטרטגיה פרסומית זו נבעה מהקונוטציה החיובית למילה "אמריקה". ובכן החל משנות ה-90 חלה אמריקניזציה בפרסום הישראלי. תהליך זה הואץ לנוכח שינויים טכנולוגיים, פוליטיים וכלכליים ובהם תחילת שידורי הערוץ השני המסחרי, רווחה כלכלית וגידול בשעות הפנאי.
מטרת העבודה הנוכחית הייתה לבחון האם קיימים הבדלים בדרך העברת המסר בפרסומות של שנות ה- 80 לפרסומות של שנות ה-2000.
לשם בחינת הסוגיה , נבדקו 4 פרסומות לסיגריות : 2 משנות ה-80 ו-2 משנות ה-2000.
סקירת הספרות לימדה כי פרסום מוצרים זהים טומנים בחובם אלמנטים שונים, כאשר אלמנטים אלו מיוחסים ומותאמים לערכי החברה/ מגזר אליו הפרסומת מיועדת. המפרסם יוצר התאמה בין סגנון חייו של הפרט לבין הפרסומת ובונה את המסר בהתאם.
ניתוח הפרסומות משנות ה-80 ושנות ה-2000 מציג מסר זהה: עישון הסיגריה כפעילות המשתווה לטיול בחיק הטבע, לחיים טובים , לחופש, לאתגר למנוחה ולשלווה. הכיתוב לרוב מציג את העישון במעמד של חופש, הנאה וחיים טובים.
הפרסומות משנות ה-80 ושנות ה-2000 מציגות דמות גברית . כלומר הפנייה היא לגברים. גברים נקשרים להנאה, ליציאה מחוץ לבית, עם פעילות אתגרית, עם ודייג ועישן.
1. מבוא: סקירת מאמרים
2. שאלת המחקר
3. מדגם
4. אופן הניתוח
5. ניתוח
6. סיכום ודיון
7. ביבליוגרפיה
נספחים- הפרסומות