החשיבה האנושית מתאפיינת ברציונאליות מוגבלת וכי המערכת הקוגניטיבית של בני האדם מוגבלת ביסודה. האדם במרבית המקרים מנצל את המידע האגור בזיכרונו ונוקט בדרכים פשוטות לעיבודו, ודרכים אלו מובילות תכופות להטיות קוגנטיביות בשיפוט.
מחקר זה עניינו בבחינת השפעת המוטיבציה לדיוק על הטיות ה- EBTA במהלך שיפוט חברתי של בני אדם בקבוצה.
הספרות המקצועית אשר דנה בסוגיה גורסת, כי השוואות של פריט יחיד לקבוצתו מסתיימות לרוב בהטייה
מאמר זה מציע לספק לנבדקים מוטיבציה על מנת שאלו ידייקו בשיפוטם במידה רבה יותר וישקיעו את המאמץ הקוגניטיבי הדרוש בכדי להגיע לשיפוט מדויק. מוטיבציה גורמת להשקעת משאבים נוספים ולשיפוט מאומץ, ולכן אמורה לגרום לשיפוט מדויק יותר
המחקר הנוכחי מטרתו לתפעל את המוטיבציה של המשתתפים לבצע שיפוט השוואתי באופן מדויק באמצעות הוראה לדיוק – בה התבקשו המשתתפים לבצע את השיפוט ההשוואתי במדויק ככל שניתן
וכן באמצעות העלאת חשיבות המטלה (אחת מהדרכים להגביר מוטיבציה לדיוק היא על ידי הפיכת המטלה ליותר חשובה, כך שהמשתתף ינסה להביא את מלוא יכולתו ומשאביו הפנויים בכדי לנסות לפתור את המטלה בצורה הטובה והמדויקת ביותר). קבוצת הביקורת קיבלה את אותה מטלה השוואתית ללא הוראות לדיוק. הציפייה הייתה, כי תפעול מוטיבציה של המשתתפים תוביל לשיפוט מדויק אשר יוביל להקטנה ואף לביטול ההטיה.
בהשוואה בין שתי קבוצות הניסוי והביקורת נמצא הבדל בתשובות הנחקרים לשאלות מסוימות שהתייחסו להפרשים בהערכות (קבוצה וסטודנט) כאשר ציפינו שבקבוצת הניסוי שבה היה דרבון לנחקרים לדייק הפרש זה יהיה קטן בהשוואה לקבוצת הבקרות.
תקציר
השפעת המוטיבציה לדיוק על הטיות ה- EBTA במהלך שיפוט חברתי
של בני אדם בקבוצה
רציונליות בשיפוט והערכה של בני אדם
הטיות ה- EBTA במהלך שיפוט חברתי של בני אדם בקבוצה
מוטיבציה לדיוק והשפעתה על ההטיה
השיטה
ממצאים
דיון
ביבליוגרפיה
נספח: השאלון