ההנחה המסורתית היא כי אמפתיה בקרב בני האדם קובעת באופן שיטתי את התנהגותם כלפי הזולת. האם נכון הוא הדבר בקרב בעלי הפרעת קשב וריכוז? האם הלוקים בקשב וריכוז אמפתיים כלפי זולתם או לייתר דיוק אמפתיים כלפי הלוקים באותה ההפרעה?
מחקר זה בוחן את הקשרים בין אמפתיה כלפי סטודנטים מתקשים, יחסים קרובים ושביעות רצון מהחיים בקרב סטודנטים עם או בלי קשיי קשב וריכוז ובקרב סטודנטים הלומדים חינוך רגיל או חינוך מיוחד.
הפרעת קשב וריכוז מוגדרת כ הפרעה התפתחותית בתחום השליטה העצמית המורכבת מבעיות קשב, שליטה בדחפים וטווח פעילות.
עבודה זו עוסקת בהבדל באם הוא בכלל קיים, בין הלוקים בהפרעת קשב ריכוז לבין אילו שאינם לוקים בהפרעה בהקשר למידת האמפתיה, היחסים הקרבים ומידת שביעות הרצון הכללית שלהם. בנוסף המחקר הנוכחי יבחן האם קיימים הבדלים בין הלומדים חינוך מיוחד לבין הלומדים חינוך רגיל בהתייחס למשתנים לעייל.
כיצד כיום מתמודדים כיום הלוקים בקשב וריכוז? האם הם מקבלים עזרה ויחס אמפתי מחבריהם לכיתה? האם הם עצמם נוטים להעניק עזרה לחבריהם? והאם אלו הפונים ללימודי חינוך מיוחד רגישים ואמפתיים לבעלי ההפרעה הנדונה?
מטרתו של המחקר הנוכחי הנה לבחון, למעשה את העזרה הבלתי פורמלית לה זוכה בעל ההפרעה וכיצד הסביבה הקרובה לבעל ההפרעה מתייחסת לקשייו הלימודיים וכיצד בעל ההפרעה מתייחס לאחרים הלוקים באותה ההפרעה?
ממצאי המחקר מחד עשויים לסייע רבות בהבנת עולמו הפנימי של הלוקה בקשב וריכוז ומידת יכולתו לקבל ולהעניק עזרה לזולתו, ליצור יחסים קרובים ולהיות שבע רצון מחייו ומאידך ממצאי המחקר עשויים ללמד אודות יחסה של הסביבה הקרובה לבעל הלקות ואת מידת נכונותה להעניק לו עזרה ולקבלו לשורותיה.
במסגרת המחקר נבדקו ההשערות הבאות: יימצא קשר חיובי בין עוצמת תסמיני ה-ADHD אצל הסטודנט לבין האמפתיה כלפי סטודנטים מתקשים, יימצאו הבדלים בין סטודנטים לחינוך רגיל לבין סטודנטים לחינוך מיוחד במידת האמפתיה כלפי סטודנטים מתקשים, יימצא קשר בין יצירת קשרים קרובים לבין האמפתיה כלפי סטודנטים מתקשים ויימצא קשר בין שביעות הרצון מהחיים לבין האמפתיה כלפי סטודנטים מתקשים.
תקציר
מבוא
1. סקירת ספרות
2. השיטה
3. הצגה וניתוח הממצאים
4. דיון וסיכום
ביבליוגרפיה
נספח-שאלון