ספרות הילדים משופעת בסיפורי משפחות, כאשר מחקר זה בוחן את ספרות ילדים ומהי ההשפעה של ספרות ילדים על תפיסת הילדים של מבני המשפחה? הספרות מלמדת ילדים צעירים רבות על העולם בו הם חיים; לכן, לספרות יש תפקיד גדול בתפיסות הילדים של אחרים. כיום, ילדים מגיעים מרקעים ביתיים שונים וחוויות שונות.
העבודה הנוכחית עוסקת בתגובת ילדי גן לסיפורי ילדים העוסקים בסוגי משפחות.
ילדים מגיעים לבית הספר עם מושגים מוקדמים בנושאים שונים. רבים מהנושאים הללו אינם מטופלים בבית הספר ומובילים ילדים לצמוח למבוגרים שיכולים להיות בעלי סטריאוטיפים ודעות קדומות, מה שעלול לפגוע בחוסנה של החברה לאורך הדורות הבאים.
תפיסות הילדים לגבי מבנים משפחתיים באמצעות ספרות המתארת תפקידים משפחתיים לא מסורתיים, יכולה לעזור לילדים להיות בעלי ראש פתוח יותר לגבי משפחות וחייהם ולגבש תפיסת חיים סובלנית ומכילה. ספרות ילדים המקדמת גיוון בצורה מקובלת וחיובית, מסייעת בקידום צדק חברתי. כתוצאה מכך, חשוב שילדים יתוודעו לקבוצות מגוונות. השפעת הספרות על תפיסת המשפחה מלמדת על עולמות ותרבויות של אחרים.
ילדים מסוגלים להשתמש בספרות ככלי להבנת חייהם שלהם, חיי אחרים, והעולם הסובב אותם.
במסגרת העבודה הנוכחית ינותחו תפיסותיהם של ילדים בגן הילדים, לאחר הקראת סיפורים על משפחות, תיבדק תפיסת הילדים את גיבורים, את ההורים ואת המשפחות בסיפורי הילדים.
המחקר הינו מחקר איכותני פנומנולוגי. פנומנולוגיה היא תופעה הנתפסת אצל בני האדם בחושים, והיא דוגלת בהסתכלות על חוויות כפי שהן נתפסות בחושים
שדה המחקר הינו גן ילדים בעיר בצפון הארץ בחינוך הממלכתי, המונה 30 ילדים בגילאי גן חובה (5-6). קבוצת ילדים הטרוגנית הכוללת ילדים ששפת אימם הינה עברית.
משתתפים – קבוצת ילדים המונה 6 ילדים. קבוצת הילדים הינה דגימה מכוונת לילדים המייצגים סוגי משפחות מגוונות בגן.
הספרים שהוקראו לילדים:
- "אמא שלי תמיד ממהרת" / הדסה יובל
- "אבא אתה עוד אוהב אותי" / מירב משולם- לוי
- "אבא גר בקומה אחרת" / בועז זך
- "משפחות פארק הירקון" / חן שבתאי
- " הפרה שהטילה ביצה" / אנדי קטביל
• מבוא
• סקירת ספרות
• תגובת הקורא ומהי קריאה ביבליותרפית
• מהי משפחה
• משפחה בישראל
• חינוך למשפחתיות בגיל הרך
• ספרות ילדים העוסקת במשפחות.
• שיטת המחקר – הליך המחקר
• ממצאים
• תמה 1: תפיסת ילדי הגן את הגיבורים בסיפורי משפחות
• תמה 2: תפיסת ילדי הגן את ההורים בסיפורי משפחות
• תמה 3: תפיסת ילדי הגן את המושג "משפחה"
• דיון וסיכום
• ביבליוגרפיה