בשנים האחרונות עלו לשיח הציבורי תופעות של אלימות ברשת, בייחוד בקרב ילדים ובני נוער. והן מעסיקות הן קובעי מדיניות והן אנשי חינוך וטיפול.
מטרת המחקר הייתה להבין את התפיסות והעמדות של מחנכים את תפקידם כאשר הם פוגשים במקרה של בריונות מקוונת שבה מעורבים תלמידי כיתתם.
הנושא נדון באמצעי התקשורת השונים, קיימות תוכניות התערבות במוסדות החינוך, קמים ארגונים ועמותות המנסים להתמודד עם האתגרים, נערכים מחקרים אקדמאיים רבים בנושא, וגופים ממשלתיים שונים עוסקים בסוגיה.
השימוש באינטרנט הפך בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מהחיים, ובפרט מחייהם של בני הנוער
האינטרנט, כמרחב חיים נוסף, מביא עמו מאפיינים ייחודיים אשר מצד אחד מגבירים את הסיכוניות והחשיפה לאלימות ולפגיעה, ומנגד מספקים הזדמנויות שונות להתפתחות אישית וללמידה .
להלן תובא סקירת ספרות האינטרנט בכלל כתופעה חברתית בכל על מאפייני השימוש ברשת בקרב מתבגרים ובחברה הערבית בפרט, בריונות מקוונת והשלכות.
ניתוח ממצאים נעשה באמצעות ניתוח תוכן איכותני של הראיונות, אשר נסובו סביב שאלת המחקר: "מהי תפיסת המחנך את תפקידו במפגש מול בריונות מקוונת המעורבים בה תלמידי כיתתו?" הממצאים מוצגים על בסיס עץ הקטגוריות (ראה נספח 2). על פי עץ הקטגוריות (ראה נספח 2) ניתן לראות כי הממצאים מחולקים לשלוש תמות עיקריות הנגזרות משאלות המשנה- ביטוי הבריונות המקוונת בבית הספר, תפיסת המחנך לגבי אופן הטיפול מול מקרה בריונות והידע והכלים העומדים ברשות המחנך בבית הספר. כל תמה כזו מחולקת למספר תתי נושאים.
מבוא
פרק 1 – סקירת ספרות
1.1 האינטרנט כתופעה חברתית
1.2 רשתות חברתיות מקוונות.
1.3 השימוש באינטרנט וברשתות חברתיות בקרב ילדים ומתבגרים.
1.4 מאפייני ונתוני השימוש באינטרנט בחברה הערבית בישראל.
1.5 אלימות ברשת: הגדרה ,סוגים, היקף והשלכות.
פרק 2 - מחקר
סיכום
רשימת ביבליוגרפית