העבודה הנוכחית בוחנת האם וכיצד משפיעים יחסי גומלין בין מורים לתלמידים על חוסן נפשי של תלמידים בסיכון ?
רוב האנשים המצליחים יכולים להצביע על מבוגר אכפתי שעזר להם לנווט בין אתגרי החיים כאשר היו צעירים. ייתכן שאדם אכפת זה היה בן משפחה, מורה או חבר בקהילה שהתעניין במיוחד בהתפתחותם ושימש כמדריך ומאמן. רבים מהתלמידים הנאבקים כיום בבתי הספר בסיכון לנשירה ללא מבוגרים אכפתיים שיכולים לספק תמיכה וטיפול הנחוצים כדי להצליח. יחסי מורים-תלמידים בסיכון בסביבה בית ספרית היא מערכת יחסים מהימנה בין תלמיד לבין מורה המספקת הדרכה, תמיכה ועידוד. למורים יש יכולת ליצור קשרי חונכות בלתי פורמליים עם תלמידים הבונים כושר עמידה והגברת המעורבות. על ידי בחינת טיב היחסים בין מורים לתלמידים וכיצד הם יכולים להיווצר עם תלמידים, המורים יכולים לקבל את היכולת להשפיע לחיוב על חייהם של הצעירים ולאפשר את הצלחתם העתידית (O'Shea, 2014)
העבודה הנוכחית תבחן כיצד משפיעים יחסי גומלין בין מורים לתלמידים על חוסן נפשי של תלמידים בסיכון ? הספרות מעידה כי אינטראקציות בין מורה לתלמיד תורמות לאיכות הסביבה הלימודית בכיתה, למוטיבציה, הערכה עצמית וחוסן (Cipriano, Barnes, Kolev, Rivers, & Brackett, 2018).
עבודה זו תציג דרכים שבהן קשרים בין מורים לתלמידים יכולים להשפיע על חוסנם הנפשי של התלמידים, על המעורבות הרגשית, ההתנהגותית והקוגניטיבית של תלמידים הנמצאים בסיכון ומונעים מהם לנשור מבית הספר. ראשית, ייערך דיון אודות יחסי הגומלין בין מורה לתלמיד וחשיבותם. בהמשך יוצגו מאפיינים של תלמידים בסיכון ומהו חוסן נפשי, ולבסוף ייערך דיון המסביר את אופי הקשר הרגשי שנוצר בין המורים לתלמידים, אסטרטגיות שהמורים יכולים להשתמש בהן כדי לבסס את עצמן כמורים לתלמידים בסיכון, להשפיע על רגש התלמיד ולהגביר את החוסן הנפשי והאקדמי. חשיבותה של העבודה הנה ביכולת להבין כיצד קשר רגשי עם מורה אכפתי יכול להוביל לחוסן נפשי וכתוצאה מכך להוביל לעלייה בהישגים הלימודיים של התלמידים.
מבוא
פרק 1: יחסי גומלין בין מורה לתלמידיו
פרק 2: תלמידים בסיכון
פרק 3: מהו חוסן נפשי
פרק 4: השפעת יחסי מורה - תלמיד בהשפעה על אוכלוסיות בסיכון
פרק 5: מסקנות
פרק 6: סיכום
פרק 7: ביבליוגרפיה