קיימת הסכמה רחבה כי לאישיות הפסיכולוגית של ההורה השפעה על איכות גידול הילדים . חשיבותה של העבודה בהבנת התמודדות הורים, אנשי חינוך לתפקד כהורים המסייעים לילדיהם. בחינת מסוגלות עצמית של ההורה חשובה לצורך הבנת המאפיינים של ההורה בעל המסוגלות וחיזוק מאפיינים אלו בקרב הורים שמתקשים לטפל ולסייע לילדיהם. הספרות מעלה כי מסוגלות עצמית משפיעה על סימפטומים ובעיות התנהגות. כלומר, מסוגלות עצמית ממתנת בעיות התנהגות, ולכן חשוב לעמוד להבין כיצד הורים יכולים לטפל בילדיה באופן אפקטיבי.
המשפחה מהווה גורם חשוב בהצלחת ההחלמה והשיקום, ונמצא קשר משמעותי בין העידוד והתמיכה שהמשפחה מעניקה לבין ההצלחה בהסתגלות למצב הקיים. המשפחה יכולה לשמש "נכס יקר" או משאב חשוב בתהליך החלמתו של החולה ו\או בתהליך שיקומו של הנכה, בתנאי שגם צרכיה מובנים ובאים על סיפוקים . משאביה השונים של המשפחה- כגון קבלה הדדית, גמישות ותקשורת טובה- יתרמו ליצירת איזון מחודש ויזרזו את תהליך ההחלמה והשיקום. תמיכה נקשרת גם לתפיסת הילד את משאבי המשפחה וסגנונות ההתקשרות הורה-ילד, כך שיחסים בטוחים יכולים לשמש כתמיכה משמעותית בתהליך ההסתגלות . העובדה כי סגנון ההתקשרות הינו גורם חשוב במסגרת התמיכה החברתית ובתהליך ההסתגלות של הילד מעלה את מחקרו של גרנות (2008), המציין כי מחקרים רבים מצאו קשרים בין איכות יחסי ההתקשרות אם-ילד לבין התפקוד המסתגל הרגשי-חברתי וההתנהגותי של הילד בבית הספר את כותבת במעורבב על התמיכה בילד והתמיכה במשפחה. . בנוסף להורה, גם למחנך הכיתה וסגנון ההתקשרות שלו עם התלמיד השפעה על תפקודו המסתגל של הילד. ניתן להבין כי סגנון התקשרות בטוח עם ההורים ותמיכה חברתית משפיעים באופן חיובי על הסתגלות הילד מבחינה לימודית, חברתית ואישית. כמו כן, על מנת שהמשפחה תוכל לתמוך בילד בעל צרכים מיוחדים, עליה לקבל תמיכה בעצמה.
הקדמה
קשב וריכוז
התמודדות הורית
דרכים, פתרונות להתמודדות ויישום הפתרונות
יעילות התכנית
מורים שהם הורים לילדים עם קשב וריכוז
ביבליוגרפיה