האדם מטבע בריאתו הינו יצור חברתי השואף תמיד להשתייך לקבוצה ולהשתלב בה. בעצם השתייכותו לקהילה הוא מעורב בעיצוב אישיותו ועתידו. כלומר, האדם הוא יצור חברתי וההשתייכות לקהילה היא צורך בסיסי של רוב בני האדם. המתנדב יפעל באמצעים שונים על מנת לשפר את סביבת תנאי החיים של הקואופרטיב, על מנת לסייע לקואופרטיב מתוך מחשבה על טובת הקואופרטיב .
סקירת הספרות הנוכחית דנה במניעים של בני הנוער להתנדב לשנת שירות
בספרות ובמחקר קשה למצוא הגדרה חד משמעית ומשכנעת לתחום החינוך הבלתי פורמלי. מערכת בלתי פורמלית זו מערכת המלווה את האדם בכל שלב מחייו ולכל החיים lifelong education. מדובר בעיקר ב"פעילויות שמחוץ לתכנית-הלימודים".
מאפייני החינוך הבלתי פורמלי לפי כהנא: מסגרות החינוך הבלתי פורמלי אינן כפופות להסדרים חוקיים קבועים, הצטרפות או עזיבה נעשים על פי החלטתו ובחירתו של החניך, הפעילויות מגוונות ורב-ממדיות, המבנה הארגוני וסדרי הפעולה אינם נוקשים, נורמות ההתנהגות במסגרת זו אינן חד משמעיות ומתפרשות על מרחב ללא הגבלה כמעט, וקיימת בהן מידה קטנה יחסית של התערבות ופיקוח מצד מבוגרים ומורטוריום (ניסוי וטעיה)
תנועות נוער בלטו במפגנים חברתיים ופוליטיים רבים ברחבי העולם. במקרים מסוימים תנועות נוער אף סייעו להפלת משטרים, סייעו לקידום רפורמות חוקתיות והשפיעו באופן זה או אחר על הזהות החברתית של האומה. היו גם תנועות נוער אשר הפכו לקבוצות מאורגנות עממיות, שהובילו למרידות במשטר.
כלל המתנדבים פועלים מתוך מניעים אידיאליים, מוסריים ובמקרים מסוימים גם דתיים, יש אשר רואים בכך פתח למציאת עבודה בתחום הקהילה או העבודה הסוציאלית, יש אשר מעוניינים להגשים עצם מבחינה מקצועית וכדומה. התנדבות לשנת שירות בעיקרה נובעת מתוך מניע של רצון לתיקון עוולות חברתיות והשחתה מוסרית. לשם כך, יפעל כל מתנדב בדרכו לצורך מיגור העוולות והבעיות השונות.
חינוך בלתי פורמלי
תנועות נוער
תנועת 'הצופים העבריים'
תנועת 'הנוער העובד והלומד'
תנועת 'השומר הצעיר'
תנועת 'בני עקיבא'
חוות ההכשרה
שנת שירות
המניעים המובילים את מתנדבי שנת השירות
ביבליוגרפיה