הגישה החינוכית הרווחת מייחסת חשיבות מרובה לצרכים הייחודיים של תלמידים מוכשרים ומצטיינים ולכן גם משקפת לא רק את הנחיצות בפיתוח ההון האנושי כמשאב לאומי, אלא גם תפיסת עולם חינוכית.
סקירת הספרות הנוכחית עוסקת בהגדרות ומטרות של המצוינות והצטיינות בבתי הספר וכן אודות הטמעת התכניות למצוינות בבתי הספר.
תלמידים מצטיינים מציגים תכונות ומאפיינים ייחודיים כמו מוטיבציה לימודית-פנימית גבוהה, הנעה גבוהה, התמדה, סקרנות, יצירתיות, ועוד. תלמידים אלו יעדיפו גירויים חדשים על פני מוכרים, מורכבות, שאיפה להתעלות לימודית, מגלים גם אחריות, ערכיות, עצמאות ומוקד שליטה פנימי
מצוינות גם מתייחסת לתלמידים מחוננים ומוכשרים. מדובר בילדים ובני נוער בעלי כשרון יוצא מן הכלל לבצע או להציג את הפוטנציאל לביצוע ברמות בהשוואה לאחרים בני גילם, ילדים אלו מציגים יכולת ביצועית גבוהה מבחינה אינטלקטואלית, יצירתית, ו / או תחומים אמנותיים
בתי הספר כוללים תכניות שונות המיועדות לתלמידים מצטיינים. תכניות אלו מטרתן טיפוח מצוינות בית ספרית וזימון אתגרים חדשים למצטייני בית הספר
כאמור, לתלמידים מחוננים ומצטיינים צרכים חינוכיים ייחודיים ובעלי אפיוניהם ייחודיים (לימודיים, רגשיים וחברתיים) שלא כשאר התלמידים הלומדים בכל מסגרת חינוכית. לתלמידים יכולת קוגניטיבית גבוהה ויכולות למידה מיוחדות. מתן מענה חינוכי קבוצה זו המתאים לאפיוניהם הייחודיים עשוי לשפר את תפקודם וקשיים חינוכיים מגוונים אחרים
אחת התכניות למצוינות היא המכונה "אמידים" אשר במסגרתה קיימת הכוונה של בתי הספר לטיפוח מצוינות והצטיינות של תלמידים.
מצוינות והצטיינות – הגדרות ומטרות
תכניות מצוינות בבתי ספר
ביבליוגרפיה