שינוי ארגוני בסופו של דבר מיושם על ידי העובדים, ולכן מחויבות העובד לשינוי היא חיונית. למעשה, התנגדות העובדים היא הגורם העיקרי לכישלון של שינוי בארגון הקבלה והתמיכה בשינויים ארגוניים בקרב עובדים נחשבת כיום לגורם מכריע ביוזמות מוצלחות.
סקירת הספרות הנוכחית עוסקת בנושא השלכות כינון הפרויקט הפדגוגי על תלמידי בית הספר.
המאה עשרים והאחת מאופיינת בשינויים רבים ומהירים וכי שינויים אלו משפיעים על הצורך בארגון להסתגל לדרישות של הסביבה ולבצע שינויים מבניים ותרבותיים פנימיים.
חדשנות מוגדרת כאימוץ של תכנית רעיון, התנהגות, מערכת, מדיניות,, מכשיר, תהליך, מוצר, או שירות שהוא חדש לארגון. חדשנות ארגונית מתייחסת לכל חלקי הארגון, אך חדשנות יכולה גם להתייחס באופן ספציפי לצורות טכנולוגיות או ארגוניות.
שינוי ארגוני והתנגדות עובדים לשינוי לעיתים רצוי, כאשר עובדים צופים תוצאות שליליות לעצמם או לארגון. למשל, התנגדות לשינוי יכולה להיות מונעת על ידי רצונם של העובדים לפעול בהתאם לעקרונות האתיים שלהם או כאשר השינוי המוצע אינו עולה בקנה אחד עם ערכים ונורמות.
מנהיגות הינה היכולת להוביל אחרים למילוי משימות ויעדים ומתגלמת בתוך מערכת היחסים הדינאמית שבין המנהיג למונהגים. הגדרה נוספת למנהיגות היא יכולת להשפיע על אנשים בבחינת עיצוב התנהגות ולהניעם למחויבות וביצוע.
כאשר אנו מנסים להגדיר מנהיגות חינוכית, עלינו להתחיל בהגדרת ערך הליבה של ארגונים חינוכיים. ערך זה צריך להיות נקודה מרכזית להערכת כל התהליכים הקשורים למנהיגות בבתי הספר כארגונים, ובדרך כלל ניהול חינוכי בתיאוריה ובפרקטיקה . המטרה העיקרית של החינוך היא (או צריכה להיות) התפתחות אנושית אינדיבידואלית של תלמידים ושל כל המעורבים בתהליכים החינוכיים.
בעשור האחרון יש עניין רב בחשיבות המנהיגות בתחום הלמידה, כאשר העבודה החשובה ביותר שמובילה בתחום זה היא לתמוך ולקדם סביבות למידה מוקדמות איכותיות לילדים.
המשימה העיקרית של כל בית ספר היא לתרום לתלמיד למידה והישגים. במאה העשרים ואחת, התמקדו ההערכות וההשוואות הארציות והבינלאומיות בתוצאות של תלמידים ושל תלמידים.
הובלת שינויים
חדשנות
עמדות עובדים כלפי שינוי
מנהיגות – הגדרות
מנהיגות מעצבת ומתגמלת
מנהיגות חינוכית
מנהיגות פדגוגית
מנהיגות ושינויים
ביבליוגרפיה