סקירת הספרות הנוכחית בוחנת את השפעת המנהיגות בבית הספר הדמוקרטי על האקלים הבית ספרי מבחינה חברתית ולימודית.
אקלים כיתה הוא אחד הגורמים המשפיעים על ילדים ועל כן חשוב לספק אקלים כיתה חיובי עבור תלמידים ומורים.
"אקלים כיתה" מוגדר כסכום הכולל של כל התהליכים הקבוצתיים המתרחשים במסגרת האינטראקציה בין מורה לתלמיד ותלמיד-תלמיד. תהליכים אלה כוללים יחסים בין-אישיים, אינטונציות רגשיות, סגנון הוראה וארגון כיתה, ציפיות מורה מהתלמידים ועמדות כלפיהם, רמת שליטת המורה, בעיות משמעת, שיתוף פעולה, ציות לחוקים ותקנות, מחלוקות ומאבקי כוח. כלומר, כיתות לימוד הם ארגונים חברתיים שיוצרים אקלים למידה, כמו גם אקלים רגשי. הכיתה עשויה להיות תוססת ותומכת, או מדכאה ומשעממת, כיתות המנוהלות על ידי מורים פעילים, אנרגטיים ובעלי-מוטיבציה, בעוד שישנן כיתות המנוהלות על ידי מורים חסרי התלהבות כעוסים. ישנן כיתות הכוללות תלמידים ממושמעים וצייתניים לעומת כיתות הכוללות תלמידים הסובלים מחוסר העניין ולא ממושמעים.
בר-לב מצביע על מספר מרכיבים של האקלים הבית ספרי: המתקנים והמבנה הפיזי של המוסד ,בטחון וסדר במוסד, מתן הזדמנות להשתתפות תלמידים, שימוש בשבח ופרסים, ציפיות גבוהות מתלמידים, קשר ושיתוף פעולה בין הנהלה וצוות, שיתוף פעולה בין עמיתים, קשר ותמיכה בין תלמידים ואנשי צוות בית הספר, קשר ותמיכה בין ההורים ובית הספר, תחושותיהם של התלמידים לגבי בית הספר, נורמות בני-הגיל ,הדרכה מכוונת, מיומנויות הוראה של המורים.