סקירה זו עניינה ביחסים חברתיים, פוליטיים ודתיים בכפר בענה.
המיעוט הערבי בישראל נחלק למספר קבוצות: החברה המוסלמית, הדרוזים בישראל,החברה הבדואית בישראל, החברה הנוצרית בישראל.
קיימת איבה בין הקבוצה הנוצרית לקבוצה המוסלמית בעיקר כאשר הקבוצה המוסלמית רואה ביתר הקבוצות "בוגדות" וזאת בשל היותן נאמנות למדינת ישראל וביטוי לכך הוא שירות צה"לי השכיח בקבוצות הללו בעיקר בקרב הבדואים ובקרב הדרוזים. כלומר, בעוד הבדואים נוטים להתנדב לצה"ל, במשך שנים רבות, ערבים מוסלמים ונוצרים מתנדבים לצה"ל בקנה מידה קטן מאוד, ורק מאז 1990. המספרים עלו מעט לפני שנות ה- 2000, אבל החל משנת 2000 חלה ירידה ניכרת בגיוס ערבים בצה"ל. הסיבה העיקרית הייתה אינתיפאדת אל אקצה בה נהרגו 13 אזרחים ערבים. עם זאת, נתונים שהתקבלו מצה"ל מצביעים על עלייה מחודשת של גיוס של בני נוער מוסלמים ונוצרים בשנתיים האחרונות. מספר המתנדבים המוסלמים היה ב- 64.5 אחוז גבוה יותר בשנת 2003 מאשר בשנת 2000, ואילו הגיוס של נוצרים עלה ב 16 אחוזים לעומת התקופה המקבילה. מקור בכיר באכ"א טען כי הנתונים 2004 הצביעו על עלייה נוספת, בשיעור של כ-20 אחוזים, של גיוס של בני נוער מכל המגזרים. צה"ל אינו לספק מספרים מדויקים, אך נראה כי המספר השנתי של מתנדבים משני המגזרים יחד אינו עולה על 150. כמחצית משרתים ביחידות החי"ר, בעיקר בסיירת המדבר. חיילים אשר אינם מתאימים מבחינה רפואית לשרת בתפקידי לחימה, משרתים בעיקר כנהגים. מקור באכ"א מייחס חלק מהגידול בגיוס ערבים, לעבודה האינטנסיבית שביצעו נציגי צה"ל בכפרים ערביים, במיוחד בכפרים בעלי אוכלוסיות מעורבות.