סקירה ספרותית זו עניינה בגורמים המשפיעים על תקציב החינוך 2000-2010.
מימון הפעילות הבית ספרית נעשה בעיקר על ידי משרד החינוך ובמקרים רבים על ידי הרשות המקומית וגורמים נוספים. תקציב החינוך הוא סכום אשר נקבע בעבור החינוך הקדם יסודי, יסודי, על יסודי, תיכוני וגבוה. כמו כן, שיעור המימון הציבורי שונה גם בין שלבי החינוך השונים, כשהוא גדול יותר בחינוך היסודי והעל-יסודי, מסגרות הנכללות בחוק חינוך חובה חינם, ונמוך יותר בחינוך הקדם יסודי ובחינוך העל-תיכוני.
סקירת התפתחות תקציב החינוך מעלה כי מאז קום המדינה, ידעה מערכת החינוך בישראל סדרה של שינויים משמעותיים: התרחבות החינוך המקצועי בשנות החמישים, הארכת חינוך חובה מעבר לגיל 14, ביטול הסקר, שינוי מבנה בבתי-הספר היסודי והעל יסודי והנהגת חטיבת-הביניים בסוף שנות השישים, חוק חינוך תיכון חינם ושינוי מבנה הלימודים בחטיבה העליונה בסוף שנות השבעים, פתיחה הדרגתית של אזורי רישום ובחירה בחינוך בשנות התשעים. שינויים מבניים אלה לוו בהעדר שינויים מובהקים בתקציב החינוך, למעט בשנים 1962 ו- 1993. הקפיצה המשמעותית שחלה בתקציב החינוך מ-15 ל-20 מיליארד ש"ח, לא הובילה לכל שיפור לא במערכת החינוך ולא בתוצאותיה. לאחרונה כתוצאה מתחושת אי הנחת הנובעת מעובדה זו, המדיניות הכלכלית מאז סוף שנת 2002 מכילה צעדי שינוי בנוגע למערכת החינוך ותקציבה.