סקירת ספרות לעבודת סמינריון אקדמית הבוחנת את מאפייני כבישי האגרה בעולם ובישראל
ישנה אמביוולנטיות ברורה בנוגע לכבישי אגרה שכן כל יתרון לצד אחד מהווה חסרון לצד השני, יתרון רווחיות לממשלה או לחברה פרטית מגיעה מכספי הציבור דבר הפועל לרעת האזרחים. הסוגיות העיקריות הינן שההכנסות מכבישי אגרה נחשבות למעין מס נוסף ולא צודק על האזרחים בדומה למס על הדלק והאזרחים העיקריים שיכולים לממן לעצמם את הנסיעה הקבועה על הכביש הינם ממעמד אקונומי גבוה, כלומר העשירים הם היחידים שנהנים מיתרונות הכביש מה שיוצר אפליה פסולה. התומכים העיקריים של כבישי האגרה הם כמובן הממשלה, החברה שמקימה את הכביש והאזרחים ממעמד הכלכלי הגבוה יותר, המתנגדים העיקריים הם האזרחים ממעמד כלכלי נמוך יותר בטענה שצריך להשקיע את הכסף בכבישים חינמיים ואין זה הוגן לגבות כסף מהאזרח על תשתיות שאמורות להיות ציבוריות וללא תשלום.
להלן סקירה היסטורית הכוללת של כבישי אגרה בארץ ובעולם עם מערך נתונים, ביקוש והיצע, תהליך בניית כבישי אגרה וחלופות.פירוט היתרונות והחסרונות של כבישי האגרה ואיך הם עוזרים לפתור את בעיית עומסי התנועה בכבישים ואילו תוצאות שליליות הן יוצרות על תחומים אחרים. בנוסף קיים פירוט של ביקורות העיקריות שיש כנגד כבישי האגרה בנוסף למחקרים שבוצעו וסקר פרטי שנערכו בקרב אזרחי ישראל.
********************************************************************** עבודה זו כוללת סקירת ספרות בנושאים הבאים:
כבישי אגרה בעולם/
כבישי אגרה בישראל/
כבישי אגרה: יתרונות /
כבישי אגרה- חסרונות/
כבישי אגרה- ביקורות