סקירת ספרות לעבודת סמינריון אקדמית הבוחנת את יחסי גומלין בין הכנסת ילד בעל צרכים מיוחדים לגן רגיל לבין תרבות הגן
בשנת תשמ"ח חוקקה כנסת ישראל את חוק החינוך המיוחד. הפרק הרביעי של חוק זה הוקדש לנושא: "שילוב ילד בעל צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל". החוק קבע כי – השר… יקבע תכנית לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במוסדות חינוך רגילים… במוסד חינוך רגיל תפעל ועדת שילוב שתפקידה לקבוע את הזכאות של תלמיד במוסד החינוך הרגיל שהוא ילד בעל צרכים מיוחדים בהתאם לתכנית השילוב… ההוראה, הלימוד והשירותים המיוחדים…יינתנו לתלמיד משולב, במסגרת לימודיו במוסד חינוך רגיל, על ידי מורים… ועל ידי מטפלים שאינם מורים… עם תחילת לימודיו של תלמיד משולב במוסד חינוך רגיל, ובראשית כל שנת לימודים, לא יאוחר ממועד שקבע השר בתקנות, תיקבע במוסד החינוך הרגיל… תכנית חינוכית יחידנית לכל תלמיד משולב הלומד באותו מוסד. התכנית החינוכית היחידנית תיקבע, ככל האפשר, מתוך מגמה לשלב את התלמיד בתכנית הלימודים הרגילה, לפי צרכיו של הילד המשולב ובהתחשב בסוגי לקויותיו, בחומרתן ובגילו של התלמיד והכל במסגרת תכנית השילוב… ולפי החלטת ועדת השילוב" (חוק החינוך המיוחד- 1998). השינוי שחל בעשור השנים שלאחר מכן ל היה דרמטי, כאשר גישת השילוב והחקיקה התואמת הביאו לכיתות הלימוד הרגילות תלמידים בעלי צרכים מיוחדים (ליקויי למידה ומוגבלויות אחרות).
הסקירה הנוכחית עוסקת בהחדרת שינוי ארגוני בגן הילדים, הוא שילוב ילד בעל צרכים מיוחדים בגן רגיל, כאשר שאלת המחקר תבחן מהם יחסי הגומלין בין הכנסת ילד בעל צרכים מיוחדים לתרבות הגן ? ********************************************************************** עבודה זו כוללת סקירת ספרות בנושאים הבאים:
הקדמה- שינויים במערכת החינוך
/אתגרים מחסומים העומדים בפני בעלי צרכים מיוחדים
/דרכי התמודדות הורים
/זכויות בעלי המוגבלות
/חינוך מיוחד
/שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה
/השפעת שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים על תרבות הגן