שביעות רצון מהעבודה הנה אחד המשתנים הנחקרים ביותר בארגונים. הסיבה לכך היא כי שביעות רצון מהעבודה משפיעה על טווח רחב של התנהגויות בארגונים , תורמת לרווחת העובדים ולביצועים גבוהים. כמו כן, עובדים, שבעי רצון מהעבודה נוטים להעדר פחות לעומת עובדים אשר אינם שבעי רצון.
סקירת ספרות זו בוחנת את הקשר בין מוטיבציה והוגנות התגמול לבין שביעות רצון העובדים במפעל.
הגורמים המובילים לשביעות רצון בעבודה או לחוסר שביעות רצון, הן מגוונים ונחקרו בעבר. מחקר זה בא לבחון את הקשר בין מוטיבציה, הוגנות תגמול ושביעות רצון . הסקירה להלן, תדון אם כן בשלושת משתני המחקר, תוך דיון בקשר בין המשתנים : שביעות רצון העובד, מוטיבציה והוגנות התגמול.
אחד הגורמים החשובים ביותר לתפקוד בעבודה הוא שביעות רצון ממנה. חוקרים מייחסים חשיבות רבה לשביעות הרצון של העובד בעבודה, זאת עקב הקשרים הבולטים שנמצאו בין שביעות הרצון לתוצאות הנחשבות חשובות לארגון כגון : הנעה,ביצוע, ניידות, היעדרויות וכדומה.
הנעה (מוטיבציה) לעבודה היא רצון הפרט להשקיע בפעילות פורה. הנעת אנשים ושיפור המוטיבציה בעבודה הינה נושא מורכב, לעיתים היא משמשת כפתרון לבעיה שנוצרה עם עובד ולפעמים היא מאפשרת תגמול של עובד על פועלו, בכל מקרה יטיב המנהל לנתח את המצב והבעיה ובכך גדלים סיכוייו להגיע לפתרון הנכון.
התגמול לעובד נועד לפצות אותו על מאמציו והישגיו בשירות החברה, משום כך צריך התגמול להיקבע בהתאם למטרות החברה ועליו להתייחס הן לאספקט הכמותי של פעילות העובד (כגון היקף מכירה) והן לאספקט האיכותי של רמת הביצוע של הפונקציות השונות.
התיאוריה הנפוצה ביותר טוענת כי קיים קשר ישיר בין שביעות-רצון העובד מהתגמולים בעבודתו לבין רמת ביצועיו. כלומר ככל שאדם יותר שבע רצון מהתגמולים בעבודתו, כך ביצועיו, בטיב וברמות, יהיו שפירים יותר.
שביעות רצון
מוטיבציה
הוגנות התגמול
הקשר בין מוטיבציה לבין הוגנות התגמול
הקשר בין תגמול לשביעות רצון
הקשר בין מוטיבציה לשביעות רצון//