מינוי פוליטי משמעותו "העסקת קרובים שעלולה לעורר חשש לניגוד עניינים וכפיפות". הנורמה הקיימת בישראל אוסרת על מינויים פוליטיים.
סקירת ספרות הבוחנת כיצד משפיע מאבקו של מבקר המדינה במינויים הפוליטיים והמשפחתיים בחברות ממשלתיות.
חברה וממשלה מודרנית אינה יכולה להתקיים ללא ביקורת חיצונית ופנימית , ציבורית ומקצועית על מערכותיה. מדינת הרווחה המודרנית מעלה צרכים חדשים ומטילה דרישות קבועות על פיקוח כספי הציבור, על אחריות ציבורית, על זיהוי משברים בתחומים שונים הדורשים בקרה ומבדק מקצועי ויעיל בכל הרבדים השונים של הממשלה והמערכת העסקית המודרני
הביקורת הציבורית הנה דרג מנהלי בכיר, המעריך באופן עצמאי ובלתי תלוי את הפעילות המנהלית במדינה. לשם קביעת קיומם של ליקויים והצעת המלצות לתיקונים , נקבעו אמות מידה שעל פיהן פועל מבקר המדינה במסגרת תפקידו.
ככלל, מותר לחברי מפלגות להתמודד על משרות ציבוריות ככל מועמד אחר, מתוך שוויון הזדמנויות, אך אסור להפלות חברי מפלגות לטובה בשל חברותם במפלגה. עקרון השוויון, משמעותו גם מתן הזדמנות שווה למועמדים מוכשרים להתמודד על משרות ציבוריות, שהן משאב ציבורי ולא נחלת אבותיהם של השרים.
עיקר תכליתה של הביקורת היא להביא לתיקון הליקויים, אך מנגד החוק מאפשר למבקר רק להמליץ ולנסות לשכנע את הגוף המבוקר לקבל את ההמלצות באמצעות מעקב אחר תיקון ליקויים ויישום ההמלצות. ניתן גם להגביר נוכחות בקרב הגוף המבוקר וכן פרסום הדוח עצמו משמש כגורם מרתיע.
ביקורת המדינה – הגדרה ותפקידים
תקן טוהר המידות במסגרת הביקורת הציבורית
מינויים פוליטיים מהם ?
הביקורת הציבורית – אפקטיביות ואקטיביות
אפקטיביות ארגונית
ביקורות אקטיבית והשלכותיה
מודל לבדיקת אקטיביות הביקורת
ביבליוגרפיה