סקירת ספרות לעבודת סמינריון אקדמית הבוחנת את אופני התפיסה של מורות לחינוך מיוחד את דמות המורה בסרט "סיכון מחושב" בקרב מורות לחינוך מיוחד בישראל.//מגדר בהוראה/
היסטוריה ומגדור של מקצוע ההוראה במדינת ישראל/
ביקורת על החינוך/
המורה בחינוך המיוחד/
נוער בסיכון /
ייצוג המורה בקולנוע
הסרט "סיכון מחושב" יצא לאקרנים בשנת 1995 בכיכובה של מישל פייפר המגלמת את דמותה של חיילת מארינס לשעבר, אשר עשתה הסבה להוראה, ומעוניינת לעבוד כמורה מחליפה. להפתעתה היא מקבלת עבודה כמורה במשרה מלאה בתוכנית "אקדמיה" לתלמידים עם בעיות סוציואקונומיות. התלמידים הלומדים בכיתת "האקדמיה" הינם בני נוער משכונות פשע ומצוקה אשר נכללים תחת הכותרת המתגיית "נערים הסיכון". "נערים בסיכון" מתאפיינים בסימנים של קשיי הסתגלות וסטייה ונשקפת להם סכנת נשירה וניתוק. זוהי אוכלוסייה שנעה בין שני עולמות רגלה אחת נמצאת בתוך המערכת, ורגלה השנייה בעולם העבודה או השוטטות. נוער זה עלול להימצא במצבי סיכון פיזיים ו/או נפשיים (להב, 1999). קבוצה זו של בני נוער הינה אחת מיני רבות השייכות לחינוך המיוחד בישראל. נערים אלא שייכים לתוכניות לימוד מיוחדות ומותאמות אישית לרוב בקבוצות קטנות. בסקירת הספרות נציג, נבחן ונחקור את מקצוע ההוראה בישראל מהקמת המדינה ועד היום, נבחן את הפילוג בין המגדרים במקצוע ההוראה. נציג את חוק החינוך המיוחד בישראל ונדון בבעייתיות של מערכת החינוך שהכניסה את קבוצת "נערים בסיכון" תחת אותה "מטרייה" של החינוך המיוחד בישראל (רונן, 2000). בהתייחס לסרט "סיכון מחושב" נציג את תפיסת מקצוע ההוראה, בקרב מורות לחינוך מיוחד בישראל, כאשר המחקר יבחן כיצד תופסות מורות לחינוך מיוחד את דמות המורה בסרט "סיכון מחושב" ?
********************************************************************** עבודה זו כוללת סקירת ספרות בנושאים הבאים:
מגדר בהוראה/
היסטוריה ומגדור של מקצוע ההוראה במדינת ישראל/
ביקורת על החינוך/
המורה בחינוך המיוחד/
נוער בסיכון /
ייצוג המורה בקולנוע