מנהיגות מתייחסת ליכולת של אנשים להשפיע על אחרים ולהניע אותם לביצוע משימות, לעיתים מעבר לציפיותיהם הראשוניות וברמת מחויבות גבוהה, תוך שימוש במינימום אמצעי כפייה
סקירת ספרות הבוחנת את השפעת מנהיגות מעצבת בקרב מורים על קידום התלמידים. כלומר, האם שימוש במאפייני המנהג המעצב בקרב מורים, מוביל לקידום תלמידיהם, האם מנהיגות המבוססת על חזון, השראה, מוטיבציה וגירוי אינטלקטואלי מובילה להישגים גבוהים יותר בקרב תלמידים ?
הספרות מלמדת כי קיים קשר ישיר בין התנהגות מנהיגות והעצמת שביעות רצון בעבודה ומחויבת רגשית
כך למשל, מנהיגות אוטוקרטית עשויה לבסס אקלים שמגבילה את יכולתו של הארגון להיות שיתופי. לעומת זאת, מנהיגים בעלי חזון יכולים ליצור אקלים שיתופי, להעצים אחרים ולתרגם את החזון שלהם למציאות.
מנהיגות המעצבת היא תהליך שבו מנהיגים מובילים את המונהגים לרמות גבוהות יותר של מורל ומוטיבציה. כמו כן, ניתן למדוד מנהיג מעצב במונחים של ההשפעה שיש לו על חסידיו.
מבחינה היסטורית, המורה המקצועי אמור היה לציית לממונים ולרוב וויתר על האפשרות להשפיע או להוביל אחרים.
המורה כמנהיג מעצב עשוי לעורר מוטיבציה בקרב חסידיו ולשנות את התנהגותם. באם המורה מעוניין לקדם את תלמידיו, עליו להפגין מנהיגות מעצבת שכן המפתח לשינוי או המפתח לרפורמה בבית הספר הוא השימוש של המורה כמנהיג. מורה מנהיג הוא סוכן שינוי העשוי להוביל לשיפור בבית הספר, קרי: שיפור הישגי התלמידים
• מהי מנהיגות ?
• סוגי מנהיגות
• מנהיגות מעצבת
• מקומו של המורה, מנהיגות מעצבת של מורים בקידום תלמידים
• השפעת המנהיגות המעצבת בארגון
• השפעת מנהיגות מעצבת של מורים על קידום תלמידים
• ביבליוגרפיה