אום רבשקה הוא מסמך יחידאי, שמתגלה בו בקיאות של רבשקה בפרטי הרפורמה הפולחנית של חזקיהו, ונראה שהיה בקיא במידה מסוימת ברעיונות האמונה היהודית, שבוטאו ע"י ישעיה.
סקירת ספרות לעבודת סמינריון אקדמית הבוחנת את נאום רבשקה, תוכנו, שתי המשלחות שליוו את נאום רבשקה
רבשקה ניזקק להנמקות תיאולוגיות לצורך שיכנוע הנצורים. הנמקות אלה כללו שלושה מרכיבים:
- ריכוז הפולחן בירושלים ע"י חזקיה היא כפירה בה' עצמו.
- סנחריב הוא שליח ה' שמטרתו להשחית את הארץ.
- אין בכוחו של ה' להציל את יהודה כשם שאלוהי העמים האחרים לא עצרו כוח למנוע ממלכי אשור לכבוש ארצותיהם.
נאום רבשקה הוא יחיד במינו בכל הספרות המקראית. הוא הנוכרי היחידי המדבר יהודית ויודע על עבודת ה' ביהודה. מצד אחד מתיימר רבשקה להציג עצמו כשליחו של ה' ומאידך הוא מחרף את אלוהי ישראל. בנאומו של רבשקה יש לוחמה פסיכולוגית. מטרתו של רבשקה הוא להפריד בין העם למלכם ולהרפות את ידי הלוחמים.
דברי רבשקה משקפים היטב את הגישה האימפריאליסטית האשורית ליחסים בינלאומיים וכן את דרכי התעמולה האופייניים לאשורים ובאים לידי ביטוי בכתובות מלכי אשור. הדברים המיוחסים לרבשקה מקבילים ותואמים למכלול הסיבות המוצהרות בכתובות מלכי אשור ליציאה למלחמה.
ע"פ הגרסה האשורית המלחמות שניהלו נועדו להכרית את הרשע ולהביא שקט ושלווה לאנושות. אפילו ההגליה שהיא עונש חמור ואסון כבד מוצגת בדברי רבשקה באור חיובי. רבשקה בפנייתו אל אנשי ירושלים אינו נוקט במונחים "גלה" אלא "לקח", הוא משתמש במונחים ובדימויים המנסים להשרות אוירה של שקט ושלווה.
נאום רבשקה
נאום רבשקה והמשלחות שנשלחו לירושלים
ביבליוגרפיה