חוקרים בתחום הרפואה והטיפול חלוקים על ההגדרה של אמפתיה, אך מסכימים כי אמפתיה משחקת תפקיד חשוב במערכות יחסים. אמפתיה נתפסת בספרות כתכונה אנושית, תהליך התקשרות, מידת אכפתיות, וכמערכת יחסים הדדית.
סקירת ספרות אשר עניינה בבחינת הקשר בין אמפתיה להתנהגות פרו חברית אצל ילדים
אמפתיה מתפתחת בשלבים בד בבד עם ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית: אמפתיה גלובלית – מופיעה מינקות. לדוגמה: תינוק בן תשעה חודשים רואה תינוק אחר נופל ובוכה, הוא מתבונן, מתחיל לבכות וזוחל לאמו שתנחם אותו. אמפתיה אגוצנטרית, נצפתה בגיל 12 חודשים.
הערכה עצמית חיובית ואמפתיה הם מרכיבים חשובים בהתפתחות הילד מפני שככל שילדים מפתחים הערכה עצמית, כך הם מפתחים יכולות אמפתיות. עם זאת, הערכה עצמית שלילית, תלות בהורים, תחושות של הפסד עשויות גם להוביל לקשיים סוציאליים וחברתיים, כלומר פיתוח יכולות אמפתיות דורשות הערכה עצמית חיובית
בדיקת המשתנה אמפתיה ביחס למשתנים דמוגרפיים העלתה קשר בין אמפתיה ומגדר ואכן, מחקרים רבים הראו כי נשים הן אמפתית יותר מאשר גברים.
חוקרי יחסים בינאישיים רואים באמפתיה מרכיב חשוב ביכולת ליצור קשרים חברתיים. בנוסף, הם טוענים כי ההשתתפות האמפתית ברגשות הזולת תורמת ליצירת מערכת יחסים אינטימית וקרובה
היכולת להיות אמפתי לאחר הינה תכונה חשובה בהתפתחותו של האדם כיצור חברתי. היא מאפשרת לו להעמיד עצמו במקומו של האחר ולנסות להבין מחשבתית ורגשית את העובר עליו.
תיאורית הלמידה החברתית מניחה כי אמפתיה כמו רכישת כל התנהגות אחרת, תלויה בקיומו של מודל בסביבה, שיהווה מקור או דמות לחיקוי של ההתנהגות על פי גישה זו אמפתיה נלמדת באמצעות תהליכים פסיכולוגים וההתנהגויות שנלמדות לעיתים מתוגמלות מכאן שפרטים לומדים התנהגויות מעין אלו באמצעות תצפית וחיקוי.
התנהגות אמפטית, היא אחת ההתנהגויות האנושיות, המופלאות והמרגשות שניתן לראות אצל ילדים צעירים. ממצאים אמפיריים ותובנות מעשיות מעידים על כך שילדים הם 'יצורים נדיבים' הבאים לעולם עם יכולת מולדת לאמפטיה המעוצבת על ידי גורמי הסביבה ועל ידי המאפיינים האישיים של כל ילד.
בבסיס האמפתיה, עומדת היכולות לחוש את מצב הזולת, ולקיים תקשורת רגשית. אנו יודעים היום, שתינוקות מגיעים לעולם מצוידים ביכולת לקרוא איתותים רגשיים ולהגיב בהתאמה. מחקרים רבים מצביעים על כך שתינוקת מגיבים בתגובות שונות להבעות רגשיות שונות.
הגדרת מושגים
מהי אמפתיה?
אמפתיה ומשתני אישיות
אמפתיה- משתנים דמוגרפיים
התנהגות פרו חברתית
גישות ותיאוריות להתפתחות היכולת לאמפתיה/ גישות ותיאוריות מנקודת מבט פילוסופית
תיאוריית הלמידה החברתית
אמפתיה והתנהגות פרו חברתית
חשיבות של האמפטיה כמיומנות פרו- חברתית ותרומתה להתפתחות הילד/אמפתיה מלידה ועד גיל גן
אמפתיה בגיל בית ספר
אמפתיה ככלי חינוכי- פדגוגי
ביבליוגרפיה