כוונות הרכישה מתגבשות בדרך כלל בהשפעת עמדות ותפיסות שונות של הלקוחות כלפי המוצרים והשירותים. עם המשתנים המרכזיים, המעצבים את כוונות הרכישה, אשר זוהו במחקרי העבר, נמנים: עמדת הלקוח כלפי המותג, החשיפה לפרסום ואופי הפרסום.
סקירת הספרות תציג את ההגדרות של כוונות רכישה, תפיסת מחיר, תפיסת איכות ונכסיות מותג. בכל משתנה יוצגו מימדי המשתנה כפי שנסקרו בספרות.
כוונות רכישה מוגדרות כנכונות של הצרכן לרכוש מוצר מסוים. כוונות רכישה מהוות את השלב האחרון, לאחר שהצרכן אסף וקיבל אינפורמציה לגבי המוצר אותו הוא רוצה לרכוש, שבו הלקוח צריך לקבל החלטה לקניה, שלב שבו הלקוח יבצע העדפתו לגבי המוצר אותו הוא רוצה להעביר לרשותו. במדידת כוונות רכישה שני ממדים:
- כוונות רכישה לטווח הקצר – כוונה מיידית לרכישה. ממד זה הוא האפקטיבי ביותר מבין הממדים. ממד זה מהווה את התגבשותן של כוונות רכישה לטווח הארוך לכדי פעולה מיידית.
- כוונות רכישה לטווח הארוך – כוונה לרכישת המוצר בנקודה בלתי מוגדרת בעתיד. ממד זה פחות אפקטיבי, משום שקיים סיכון כי כוונות הרכישה לטווח הארוך לא יצאו מן בהכרח אל הפועל.
נכסיות המותג מוגדרת כערך המוסף למוצר על ידי שם המותג. מוצע למדוד את המותג בארבעה ממדים:
- איכות נתפסת.
- נאמנות למותג.
- אסוציאציות למותג.
- מודעות למותג.
תפיסת מחיר כוללת היא בין המנבאים את רמת שביעות הרצון של הלקוח, וככזו עליה להילקח כשיקול עיקרי בעת יישום מדיניות המיועדת ליצירת שביעות רצון זו אצל הלקוחות. עבור חברות הפועלות בשווקים תחרותיים, השגת שביעות רצון לקוחות חשובה ביותר על מנת להבטיח את שרידותם.
• כוונות רכישה
• ממדים המשפיעים על כוונות רכישה
• נכסיות מותג
• תפיסת מחיר
• תפיסת איכות
• ביבליוגרפיה