ביסוד הטיפול הקוגניטיבי עומדת ההנחה כי שינויי בסיסי של הסימפטומים תלוי בשינוי התהליכים הפסיכולוגיים – קוגניטיביים האחראים לו. התפקיד המרכזי שממלאים בעיית-הקשב וחוסר השליטה בדחפים (אימפולסיביות) אצל התלמיד הלוקה, הביאה את החוקרים לחפש דרכי טיפול שישנו לא רק את ההתנהגות הבעייתית, אלא גם את התהליכים הרגשיים ותהליכי החשיבה שגורמים לה.
סקירה לעבודת סמינריון הבוחנת השפעותיו של הצוות הטיפולי על הסתגלות התלמיד הלוקה בהפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות- ADHD בכיתה.
ההתערבויות האפקטיביות לטיפול בלוקים בקשב, ריכוז והיפראקטיביות במסגרת הכיתתית מיוחסת לטיפול ההתנהגותי כאשר המורים עורכים דו"ח התנהגותי לתלמידים בעלי קשב, ריכוז והיפראקטיביות והצוות הבית ספרי מתכנון את ההתערבות הרב תחומית התנהגותית
הטיפול ההתנהגותי, למעשה, מציע דרכים שונות אשר נועדו לשנות ולהתאים את התנהגות הילד הלוקה לסביבתו. על פי הגישה ההתנהגותית יש להפחית פעולות בלתי רצויות ולחזק התנהגויות רצויות באמצעות אימון הילד ועידודו לעיצוב מחודש ולשינוי התנהגותי .
התכנית החינוכית יחידנית הנה תכנית המיועדת לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים כאשר תלמידי הלוקים בקשב וריכוז נכללים בקבוצה זו. כמו כן, הצוות הבין מקצועי קובע את התוכנית החינוכית היחידנית של התלמיד בעל הצרכים המיוחדים.
התכנית החינוכית היחידנית (תח"י) הנה תכנית אישית המותאמת לתפקודו ומצבו של התלמיד. התכנית נבנית על ידי הצוות הבין-מקצועי של המסגרת החינוכית ועל סמך בדיקת מצב תפקודו של התלמיד. התכנית הנה תכנית אינטגרטיבית ומקבילה ככול האפשר לתכנית הלימודים הרגילה תוך התייחסות ליכולות התלמיד.
התכנית נבנית תוך ציון תחומי התפקוד החזקים של התלמיד במסגרת החינוכית ונקודות החולשה שלו, ניסוח יעדים לתקופת הטיפול המתבססים על תוכנית הלימודים הרגילה הנהוגה בכיתה, תוך פירוט המטלות הנדרשות מהתלמיד המשולב, קביעת דרכי פעולה ותכנית עבודה המתייחסת לנושאים/להיבטים שיטופלו על-ידי הצוות הטיפולי ולבסוף התכנית כוללת אמצעים ומועדים למשוב ולהערכה
הפרעות קשב וריכוז – מאפיינים
לקות בקשב
היפראקטיביות ואימפלסיביות
הפרעה משולבת
ביטויי ההפרעה במסגרת בית הספר
המורה כמפתח לתהליך שילוב התלמיד הלוקה בהפרעת קשב וריכוז ADHD בכיתה
מיקומם של אנשי הצוות השונים : הפסיכולוג , מרפאה בעיסוק , קלינאי תקשורת ועוד.
השפעת תוכניות טיפוליות על הסתגלות התלמיד הלוקה ב בהפרעת קשב וריכוז - ADHD
טיפול התנהגותי לתלמיד הלוקה בהפרעת קשב וריכוז- ADHD
טיפול קוגנטיבי לתלמיד הלוקה בהפרעת קשב וריכוז - ADHD
תכנית חינוכית יחידנית (תח"י)
ביבליוגרפיה