שביעות רצון מהעבודה הנה אחד המשתנים הנחקרים ביותר בארגונים. הסיבה לכך היא כי שביעות רצון מהעבודה משפיעה על טווח רחב של התנהגויות בארגונים , תורמת לרווחת העובדים ולביצועים גבוהים.
הסקירה הנוכחית עוסקת בהרחבה במשתנים: תדמית ארגונית, שביעות רצון ומחויבות ארגונית ובמערכת הקשרים ביניהם.
המושג שביעות רצון קיבל הרבה תשומת לב בתחום הפסיכולוגיה הארגונית תעשייתית, כאשר שביעות רצון עובד מלמדת על התאמה בין ערכי העובד לבין סביבת העבודה שלו.
ההנחה היא שגישות חיוביות בקרב העובדים, כמו סיפוק עבודה, הן פונקציה של היכולת של העובד להשיג תוצאות רצויות עבורו ומכאן שלהשתתפות של העובד בקבלת ההחלטות צוות משמעותית ומשפיעות על הגישוה כלפי העבודה.
מחויבות ארגונית הינה מושג רחב שנחקר בשל היותו חשוב – מבחינת העובד , הארגון והשינוי הארגוני במידע ויעשה . כאשר עובד מרגיש הזדהות ושיתוף עם הארגון, חזונו ופעולותיו , ניתן לומר כי מחויבותו לארגון גבוהה , ומכאן שגם המוטיבציה שלו גבוהה.
התחייבות העובד למטרות הארגון הנה מרכיב קריטי בארגונים כאשר מחויבות ארגונית מוגדרת כהזדהות העובד עם מטרות וערכי הארגון
מחקר בחן את הגורמים המשפיעים על מידת מחויבותו של העובד לארגון בקרב עובדים במגזר הציבור והפרטי בדרום קוריאה. שאלון המחקר חולק בין עובדים בשני ארגונים ממשלתיים ושלושה בנקים פרטיים, למעלה מחמש מאות שאלונים מבין העובדים. בהשוואה בין המגזר הפרטי לציבורי לא נמצאו הבדלים מהותיים. לעומת זאת, נמצא כי הקשר החיובי בין רמת שביעות רצונו של העובד לבין רמת מחויבותו לארגון חזק יותר בקרב עובדים מן המגזר הציבורי.
תדמיתה של חברה כוללת את אישיותה ותכונותיה האישיות של אותה חברה. על כל חברה בעודה בונה את תדמיתה, לבחון את הנקודות החזקות שלה וכן את נקודותיה החלשות בכל הקשור לתכונותיה האישיות. לאחר בחינה זו, על החברה להחליט אילו תכונות יודגשו בתקשורת שלה עם ציבור הצרכנים. המושג תדמית חברה קושר בין דימוי החברה לבין אישיותה והתנהגותה.
שביעות רצון בעבודה
שביעות רצון העובד מהארגון ומתפקידו
גורמים המשפעים על שביעות רצונו של העובד
מחויבות לארגון
בחינת הקשר בין מחויבות העובד לארגון לבין שביעות רצון
תדמית ארגונית
המטרות בטיפוח תדמית ארגונית
הערכת תדמית ארגונית
הקשר בין תדמית ארגונית לבין מחויבות ארגונית ושביעות רצון העובד.
ביבליוגרפיה