חוקרים רבים מניחים כי המורה הוא הקובע העיקרי של אקלים הכיתה, היות והוא מנהיג הכיתה הפורמאלי. כמו כן, קיימת זיקה בין האקלים הכיתתי לבין משתנים כגון: הישגים לימודיים, יחס של תלמידים לבית הספר, רמת האלימות בבית הספר, תקשורת בין אישית ועוד.
סקירה זו מתמקדת בהשפעת המורה כמנהיג וסגנון מנהיגותו על האקלים השורר בכיתה והאקלים הלימודי (הישגים). הסקירה מציגה בהרחבה את ההגדרות והמאפיינים של המושגים והנושאים הרלוונטיים (מנהיגות, סוגי מנהיגות, אקלים כיתה, המורה כמנהיג וכו').
לשיטת ההוראה של המורה השלכה ישירה על אקלים הכיתה ועל יכולת התלמידים. תחום ניהול הכיתה כולל מודעות לקבוצות, אחריות ללומד, קידום תחושת שותפות בכיתה. ניהול כיתה אפקטיבי מגביר את העניין של התלמידים, מפחית התנהגויות מפריעות ועושה שימוש יעיל בזמן ההוראה.
נשאלת השאלה מה יוצר אקלים מסוג זה או אחר בכיתה? מה משפיע על אקלים מסוג זה או אחר? לא מעט תוכניות לשיפור החינוך יוחסו לאקלים בית – הספר והיחסים בין המורים לתלמידים נתפסו על ידי התלמידים כחלק בעל חשיבות מכרעת. יחסים טובים עם המורים התקיימו כאשר המורים הצטיירו בעיני התלמידים כ"בני – אדם", לא רק כמלמדים, וכאשר הרגישו נוח להיחשף בפני מוריהם בגילוי וביושר. המורה כמנהיג מעצב או לחילופין כמנהיג מתגמל עשוי להשפיע על האקלים הכיתתי בצורה זו או אחרת.
על פי התיאוריה ההתנהגותית, לסביבה השפעה על התנהגות האדם. אחד החוקרים הדוגלים בגישה זו טוען שהאדם מונע באופן בסיסי לחפש חוויות חיוביות ולהימנע מחוויות שליליות. לפיכך, המנהיג המתגמל עשוי להשפיע על תלמידיו באמצעות חיזוקים חיוביים וחיזוקים שליליים ומכאן שאיכות גבוהה של התנהגות או למידה נעשית כדי לקבל חיזוק, זוהי המוטיבציה החיצונית ולא מוטיבציה פנימית.
מנהיגות - הגדרה ומאפיינים
סוגי מנהיגות
מנהיגות מעצבת ומנהיגות מתגמלת
מנהיגות מתגמלת(transactional leadership)
מנהיגות מעצבת ( transformational leadership)
אקלים כיתה
מאפייני אקלים כיתה
סוגי אקלים עיקריים
הגורמים המשפיעים על אקלים הכיתה
המורה כמנהיג
מנהיגות בחינוך
השפעת המורה כמנהיג, על אקלים הכיתה והאקלים הלימודי
הקשר בין סגנון מנהיגות של המורה ואקלים כיתתי
ביבליוגרפיה