פדגוגיה חדשנית, בהגדרתה, מתארת מבנה לימודי גמיש ורלוונטי, העדכני לשינויים החברתיים שחלו במאה ה-21 בשדות ותחומים רחבים ומגוונים. הקדמה המדעית והמחקרית, הביאה פיתוחים משמעותיים בתחומים כלכליים וטכנולוגיים, יחד עם שינויים חברתיים-תרבותיים.
מטרת העבודה הנוכחית הייתה לבחון מהן השלכות כינון הפרויקט הפדגוגי "גוונים" על תלמידי בית הספר. מה היו הסיבות להכנסת השינוי, כיצד התנהל תהליך הובלת השינוי? (מה היו שלבי הובלת השינוי, האם היו לשינוי השלכות על תפקוד התלמידים והאם באה לידי ביטוי מנהיגותה הפדגוגית של מנהלת בית הספר.
גישה המתיישבת עם מודל הפדגוגיה החדשנית, היא הגישה הקונסטרוקטיביסטית, אשר מתייחסת אל סביבת הלמידה כאל סביבה פסיכולוגית-דינאמית. הגישה מדגישה את מקומו וחלקו של התלמיד בתהליך הבניית הידע, ומקיימת דיאלוג שוויוני הנוגע בנורמות חברתיות -תרבותיות.
מחלקת החינוך במועצה אזורית גולן, מובילה שינוי פדגוגי מערכתי, שבמסגרתו מתפתחות בשנים האחרונות תכניות לימודים חדשניות. המטרה היא לשנות את סביבת הלמידה הרווחת, ולעצב אותה באופן השם דגש על קשר אישי עם תלמידים, עבודת צוות ופיתוח אפשרויות למידה מגוונות.
מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון מהן השלכות כינון הפרויקט הפדגוגי "גוונים" על תלמידי בית הספר. בנוסף נבדקו הסיבות להכנסת השינוי, ,תהליך הובלת השינוי, השלכות על תפקוד התלמידים וביטוי מנהיגותה הפדגוגית של מנהלת בית הספר.
מחקר זה הינו חלק מהערכתו של שינוי פדגוגי המתרחש בשלושה בתי ספר בגולן. מהות המחקר הייתה להבין מהן תפיסות צוות המורים, המנהלת וההורים המעורבים בפרויקט "גוונים" ביחס לתהליך השינוי הפדגוגי המתחולל בבית הספר, וכיצד הם תופסים את השפעת תהליך זה על התלמידים.
התוכניות החדשניות כוללות עיצוב סביבות למידה המתאפיינות בהדגשת ייחודו של התלמיד, למידה אישית, שאיפה למצוינות, יצירה ושיתוף (כיתת "גוונים"), מיצוי החזקות של התלמידים, למידה רב תחומית, חווייתית, מגוונת המשלבת כישורים שונים תוך כדי בחירה, עבודת צוות, למידת עמיתים, למידה עצמאית, למידת חקר, בחירה, אחריות, ייחודיות, שימוש במגוון דרכי הוראה ושיתוף פעולה.
ניתוח הראיונות העלה מספר נקודות חשובות, האחת היא ההבנה כי פרויקט גוונים נולד כצורך בשינוי דרך אופי הלמידה. כלומר התגבשה הבנה כי נדרש שינוי מהותי בלמידה המסורתית הקיימת כיום.
א. מבוא
ב. סקירת ספרות
ב.1 הובלת שינויים
ב.1.1 חדשנות
ב.2 עמדות עובדים כלפי שינוי
ב.3 מנהיגות הגדרות
ב.4 מנהיגות מעצבת ומתגמלת
ב.5 מנהיגות חינוכית
ב.6 מנהיגות פדגוגית
ב.7 מנהיגות ושינויים
ג. מתודולוגיה
ג.1 שאלת המחקר
ג.2 אוכלוסיית המחקר
ג.3 מדגם
ג.4 כלי המחקר
ג.5 מהלך המחקר
ג.6 ניתוח ואיסוף הנתונים
ג.7 אתיקה
ד. ממצאים
ה. דיון ומסקנות
ו. מגבלות המחקר
ז. המלצות לעתיד
ח. ביבליוגרפיה
ט. נספחים