החוסר החברתי של האוטיזם ניכר בשימוש בהתנהגויות לא ורבליות על מנת לווסת אינטראקציות חברתיות (למשל: מחוות וקשר עין), קשיים באתחול ושימור קשרים חברתיים, חסר עניין משותף או הנאה משותפת מהדדיות חברתית או הדדיות רגשית.
העבודה הנוכחית בוחנת את נושא הכישורים החברתיים בקרב אוכלוסיית האוטיסטים.
החוסר החברתי של האוטיזם ניכר בשימוש בהתנהגויות לא ורבליות על מנת לווסת אינטראקציות חברתיות (למשל: מחוות וקשר עין), קשיים באתחול ושימור קשרים חברתיים, חסר עניין משותף או הנאה משותפת מהדדיות חברתית או הדדיות רגשית. המחקר על יחסים חברתיים אצל ילדים ומתבגרים עם אוטיזם מצביע על כך שהם יוזמים פחות יחסים מילדים בגילם בעלי התפתחות תקינה וגם מילדים עם לקויות התפתחותיות אחרות.
במערכת החינוך לומדים תלמידים רבים על הרצף האוטיסטי, ויש לתת להם מענה מתאים על פי יכולותיהם וצרכיהם השונים , המגוונים והאישיים. בעקבות הקשיים החברתיים הבולטים של תלמידים אלה, יש לבחון ולבחור גישות הוראה מעשיות המתאימות לעבודה עימם.
בעבודה זו מוצגת סקירת ספרות העוסקת במאפיינים הרגשיים, הקוגניטיביים, החברתיים והמוטוריים של תלמידים עם אוטיזם, תוך דגש על הכשרים החברתיים הלקויים המאפיינים את אוכלוסייה זו. בהמשך, נדונות הדרכים להקניית כשרים חברתיים תקינים ומיומנויות חברתיות. ולבסוף, מוצגות המלצות מעשיות לשיפור הכשרים החברתיים בשיעורי החינוך הגופני בקרב אוכלוסייה זו.
1. מבוא
2. סקירה ספרותית
2.1 אוטיזם
2.1.1 הגדרה
2.1.2 מאפיינים מוטוריים
2.1.3 מאפיינים חברתיים ותקשורתיים
2.1.4 מאפיינים רגשיים
2.1.5 מאפיינים קוגניטיביים
2.2 כשרים חברתיים
2.2.1 הגדרה
2.2.2 חשיבות הכשרים החברתיים ומיומנויות חברתיות
2.3 כשרים חברתיים ואוטיזם
2.3.1כשרים חברתיים ומיומנויות חברתיות בקרב ילדים אוטיסטים
2.3.2 הקניית כשרים חברתיים ומיומנויות חברתיות ללוקים באוטיזם
2.3.3 שילוב תלמידים עם אוטיזם ככלי לשיפור הכשרים החברתיים
2.3.3.1 תקשורת ככלים לפיתוח כשרים חברתיים - העלאת תקשורת על ידי משחק ושימוש בחונכים
3. מסקנות אישיות
4. סיכום
5. מקורות