העבודה הנוכחית עמדה על תרומתן של עקרונות הפסיכולוגיה החיובית בשיפור אקלים חברתי בגן הילדים.
העבודה הנוכחית עסקה באקלים גן מיטבי, תוך התייחסות לגננת ולילדי הגן.
עקרונות הפסיכולוגיה החיובית המשולבים כיום במסגרות רבות בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד מסייעות לילדים ולנוער לרכוש ולשפר מיומנויות שונות – לימודיות, רגשיות וחברתיות.
עקרונות הפסיכולוגיה החיובית מאפשרות להעביר נושאים חינוכיים וערכיים כמו אמפתיה, סובלנות ומניעת אלימות, וקדם התנהגויות חיוביות באופן משמעותי .המחקר התקיים בגן קיבוצי בו ילדים בני 4-6 (טרום חובה וחובה), 25 מילדי הגן נולדו בקיבוץ והוריהם חברי קיבוץ ו-7 ילדים הם ילדי חוץ מעיר השוכנת בקרבת הקיבוץ.
שיטת המחקר הייתה מחקר פעולה אשר כלל יומן רפלקטיבי ותצפיות על הילדים.
ממצאי המחקר העלו כי הפעילות תרמה לחכמה וידע , במסגרתה שיתפו את הילדים באהבותיהם ובכישוריהם, הפעילות תרמה לחיזוק האנושיות והאהבה , במסגרתה הילדים גילו אמפתיה ורצון לעזור לחבר, הפעילות הובילה לחיזוק ההגינות ופיתוח חוש הצדק, הפעילות תרמה לתחושת קבלה עצמית, חיזוק הביטחון והדימוי העצמי, הפעילות תרמה לפיתוח יחסים בינאישיים חיוביים בין ילדי הגן , כאשר הילדים החלו להביע יותר אמפתיה ורצון לסייע למצוקת האחר והפעילות חידדה מטרות וצמיחה בקרב הילדים, כאשר הם הציגו רצון להצליח, לצמוח, תוך הכרת יכולותיהם ורצון לעזור לאחר.
המסקנה העיקרית של המחקר הנוכחי היא כי עקרונות הפסיכולוגיה החיובית הוטמעו בגן הילדים ושיפרו באופן מהותי את האקלים החברתי בגן.
מבחינה קוגניטיבית הפעילות מלמדת את הילדים על יכולות, כישורים ,מפתחת למידה, סקרנות , ידע כללי, מלמדת אותם על ערכים בין אדם לחברו, מלמדת על אחריות וסיוע לאחר ועוד. מבחינה ערכית-חברתית הפעילות מקנה ערכים חשובים , סובלנות, אמפתיה וכבוד לאחר ולחלש, יחס בין אדם לחברו, חמלה , תרבות של קבלה, נתינה, אמפתיה ועוד.
1. מבוא
2. סקירה תאורטית
2.1 אקלים מיטבי במערכת החינוך
2.2 למידה חברתית רגשית
2.3 פסיכולוגיה חיובית מהי?
2.4 התערבויות פסיכולוגיות חיוביות
3. השיטה
4. ממצאים
5. דיון
6. ביבליוגרפיה
נספחים