במסגרת השיח המתקיים בכיתה תלמידים מדברים אחד עם השני, שאלות שנשאלו, כאשר הפדגוגיה החינוכית מזמנת להם את המקום לשאול שאלות להטיל ספק, לנהל דיאלוג, ולבקר את אי הצדק וכדומה.
מטרת העבודה הנוכחית הייתה יישום "מעגלי שיח" כיתתיים
הדיון ב"מעגלי שיח" ויישומם במוסדות חינוך מצריך התייחסות ראשונית לחינוך ההומניסטי, כאשר גישות שונות ומרובות תרמו להתפתחות והגדרת החינוך ההומניסטי: גישות אלו מחויבות ל"הומניזציה" של האדם (מימוש והרחבת אנושיותו) באמצעות זימונן של התנסויות חינוכיות שיאפשרו לכלל בני האדם לפתח את המשאבים האנושיים הגלומים בהם ולחיות חיים אנושיים מלאים ומכובדים.
העבודה הנוכחית מתמקדת בגישת מעגלי השיח במסגרת מקרי החקר.
מטרת המחקר היא יישום "מעגלי שיח" כיתתיים, כאשר בדיקת יישום מעגל השיח תיערך בבית הספר ובגן לחינוך מיוחד .
העבודה הנוכחית מתבססת על יומני מעקב שנכתבו במוקדי המחקר הנדונים לאורך תקופת השמת הרפורמה.
ממצאי המחקר מעלים בין היתר כי
מעגלי השיח בניגוד לחינוך הרגיל מציגים חינוך משוחרר, בלתי כובל ונותן פתח ללמידה מגוונת על פי רצון הילד. בניגוד לחינוך הרגיל הרווי בכלי מדידה והערכה (מבחנים, פיקוח צמוד) כלי המדידה/הערכה , הילד מתקדם על פי רצונו ונטייתו במסגרת מעגל השיח.
הסקרנות הטבעית של הילדים היא המובילה אותם לרכוש ידע בנושאים שונים ומגוונים וביניהם טבע, גיאוגרפיה וכיוצא בזה. מיומנויות שונות נרכשות באמצעות למידה קבוצתית ולא באמצעות למידה קונבנציונלית. כמו כן, הילד ראשי לבחור קובע את התכנים. כל ילד לומד בצורה הטובה ביותר בדרכים המעניינות, המלהיבות והמספקות אותו ביותר. זאת ועוד, יש לציין כי הילדים במעגל השיח, מאושרים, הם מלאי עניין, סקרנים, נינוחים ורגועים.
א. מבוא
ב. סקירת תאורטית
ג. מטרת המחקר
ד. ממצאים
ה. דיון
ו. סיכום
ז. ביבליוגרפיה