הגורמים המניעים גננות הן בעיקר רצון לחדש ולהגשים, בדידות הגננת ושיתופי פעולה שהניעו התפתחות מקצועית וכן לימודים שהיוו גורם מניע ליזמות.
מטרתו של המחקר הנוכחי היא לבחון מהן תפיסות ההתפתחות המקצועיות של גננות יוזמות שינוי.
מה מניע אנשי חינוך לצאת לתהליך של התפתחות מקצועית? מה מביא אותם לידי החלטה לבחור במסלול התפתחות כזה או אחר? מה משפיע על התהליך ומיהן הדמויות השותפות לו? או בקצרה: איך כל זה קורה?
בשנים האחרונות מתחוללות רפורמות רבות בארץ ובעולם בנושא התפתחותם המקצועית של אנשי חינוך, כפועל יוצא מן ההבנה שלמידה לאורך החיים המקצועיים של אנשי חינוך היא תנאי הכרחי להצלחותיהם והתפתחותם המקצועית. אחת הדרכים להבין את מאפייניה של התפתחות מקצועית זו- היא לראיין ולהקשיב לקולם בדבר עמדותיהם וחוויותיהם בתהליך.
המחקר הנוכחי בוחן את תפיסת ההתפתחות המקצועית של גננות יוזמות שינוי
מטרת המחקר הנוכחי היא ללמוד על התפתחות מקצועית של גננות יזמיות.
הבדיקה נערכה בקרב 7 גננות יוזמות שינוי באמצעות ראיונות חצי מובנים
ממצאי המחקר מעלים בין היתר כי:
תפיסות להתפתחות מקצועית מדגישה את ההתפתחות כלמידה, כמסוגלות וכצמיחה אישית. גננות יוזמות שינוי הן גננות מחוללות שינוי מערכתי ניכר, יצירתיות, מנסות לשנות את העולם, בעלי יכולת של חדשנות, יכולת לבצע שינוי, לתפוס הזדמנויות ולהשתמש במשאבים שונים.
עם זאת, נמצא כי קיים קושי מול עמיתות אר מחקות את היוזמה, למשל, קיים קושי בשכנוע הקהילה בנחיצות היוזמה?, קשיים אישיים של חוסר וודאות ועוד. כמו כן, נמצא כי יזמות מפתחת התפתחות מקצועית, כאשר גננת יזמית ממשיכה לחלום עוד ועוד ומתפתחת מקצועית במקביל לכך.
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 תפקידיה ומקומה של הגננת בשנים המוקדמות של המדינה
2.2 התפתחותו של מקצוע ההוראה כמקצוע פרופסיונאלי
2.3 בניית זהות מקצועית של מורים וגננות
2.4 הגננת כמנהלת גן
2.5 יזמות ויזמות חינוכית
3. פרק השיטה
3.1 אוכלוסיית המחקר
3.2 כלי המחקר
3.3 אתיקה
4. פרק הממצאים
5. דיון
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה
8. ראיונות