נושא "מנהיגות המנהל בבית הספר" הוא נושא שכיח מאוד בשנים האחרונות, שכן מנהיגות המנהל משפיעה על מורים, תלמידים והעשייה הבית ספרית בכללותה (הישגים לימודיים, טיפוח ערכים ועוד).
מטרתה של העבודה הנוכחית הייתה לבדוק את הקשר בין מנהיגות משימתית ומנהיגות מכוונת אנשים לבין מוטיבציה
העבודה הנוכחית עניינה בסגנון מנהיגות משימתי ומכוון בקרב מורים-נשים וגברים, כאשר תינתן התייחסות למשתנה סגנון מנהיגות, לסוגי המנהיגות, מודלים בתחום המנהיגות, מנהיגות משימתית/מכוונת, אפיונה והשלכותיה. הרקע התאורטי יתמקד בסקירת מחקרים הדנים בנושא המנהיגות ככלל ומנהיגות משימתית/מכוונת בפרט.
הספרות מלמדת כי מנהלים מספקים מנהיגות אסטרטגית ונושאים באחריות משמעותית להחלטות ופעולות ארגוניות. כאשר הביצועים טובים, או שאינם טובים המנכ"ל נושא באחריות בשל העובדה כי הוא אחראי לחזון של חברה, כיוון אסטרטגי, מדיניות, תקשורת ארגונית ותרבות.
מטרתה של העבודה הנוכחית הינה לבדוק את הקשר בין מנהיגות משימתית ומנהיגות מכוונת אנשים לבין מוטיבציה.
המחקר הינו מחקר כמותני בו נאספו הממצאים מתוך דגש על ההבדלי סגנונות מנהיגות בין מחנכים למחנכות. הבדיקה נערכה בקרב מורים.
כלי המחקר כלל חלק א' – שאלון דמוגרפי, חלק ב' – שאלון סגנון ניהול ,חלק ג'- שאלון מוטיבציה.
השערות המחקר אוששו כאשר ממצאי הבדיקה העלו כי קיים קשר שלילי בין סגנון ניהול משימתי לבין מוטיבציה וכן קיים קשר חיובי בין סגנון ניהול חברתי לבין מוטיבציה.
ממצאי המחקר העלו בין היתר שתפוקת המורים טמונה בהתייחסות מספקת, לתחושותיהם ולמידת שביעות רצונם. בסוג הארגון המדובר יש לפעול על מנת של יהיה ניתוק מסוים בין המנהיג, המחנך ובית הספר על מנת להגביר את התפוקה. חיבור בין הארגון לעובדו תוך מתן מענה איכותי והוגן מאת המנהלים, תוך טיפול ממוקד בעובד, תוביל להגברת התפוקה. מחקר זה, לעניות דעתי, הוסיף ידע בתחום התנהגות ארגונית וניהול עובדים והוכיח את חשיבותם של מנהיגים והשפעתם על ההתנהגות עובדים אפקטיבית לארגון.
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 ניהול -הגדרה ומאפיינים
2.2 ניהול במסגרת החינוכית
2.3 סגנונות ניהול
2.4 סגנונות ניהול במסגרת חינוכית
2.5 מוטיבציה מהי?
2.6 מוטיבציה בהוראה
2.7 הקשר בין סגנון מנהיגות לבין מוטיבציית העובד
2.8 מנהיגות משימתית /מכוונת אנשים
3. מטרות ושאלות הפרויקט
4. תיאור הפרויקט והמתודולוגיה המוצעת
4.1 רציונל
4.2 גישת המחקר
4.3 מקום עריכת פרויקט
4.4 אוכלוסיית המחקר
4.5 כלי המחקר
4.6 כלי לעיבוד וניתוח הנתונים
4.7 מהימנות ותוקף המחקר
4.8 אתיקה
4.9 לוח זמנים
5. ממצאים
6. דיון
7. סיכום
8. מגבלות הפרויקט
9. רשימת מקורות
10. נספחים