מטרתה של העבודה הנוכחית הנה לדון במנהיגותו של דוד מורה, כמנהיג מעצב פריפריה, בקריית שמונה.
כלומר העבודה תבחן כיצד דוד מורה בכוח מנהיגותו המעצבת הצליח לקדם את החינוך בפריפריה ?
בספטמבר 1949 חוקקה הכנסת את חוק חינוך חובה, כאשר החוק קבע כי חינוך יינתן חינם לכלל האזרחים. חוק חינוך ממלכתי משנת-1953 הניע את הרפורמה השנייה במערכת החינוך כאשר הוא ביטל את פיצול המערכת לזרמים אידיאולוגיים וקבע כי כל ילדי ישראל יתחנכו על פי מטרות לימוד ועל פי תכניות שאישר משרד החינוך. חוקים אלו שיקופו את המדיניות והאחריות הציבורית ובכלל זה את האחריות הציבורית בתחום החינוך.
מטרתה של העבודה הנוכחית הנה לדון במנהיגותו של דוד מורה, כמנהיג מעצב פריפריה, בקריית שמונה. כלומר העבודה בוחנת כיצד דוד מורה בכוח מנהיגותו המעצבת הצליח לקם את החינוך בפריפריה. כמו כן, נבדקה פעילותו של איש החינוך דוד מורה, בהתאם למודל המנהיגות המעצבת.
הבדיקה נערכה באמצעות הצגת מאפייניו העיקריים של מודל המנהיגות המעצבת וכן ניתוח פועלו של דוד מורה בהתאם למאפייני המנהיגות המעצב. הבדיקה נסמכה בעיקר על ספרו האוטוביוגרפיה של דוד מורה " "מורה דרך".
ממצאי המחקר מעלים בין היתר
שכמנהיג מעצב, דוד מורה היה בעל חזון השראה בתקופה בה לא היו משאבים ותנאים סבירים לקיום מוסד חינוכי מתפקד, הוא הציג מוטיבציה וחזון וכך קידם את המערכת החינוכית. הוא ראה בחינוך חשיבות עצומה לפיתוח דור העתיד. מנהיגותו כללה העצמה ועידוד התלמידים וכך הצליחו תלמידיו להגיע להישגים נאים ולהשתלבות בחברה. הוא גם הצליח להכיל רגשית את הילדים, להפגין אהבה וחום כלפיהם ובאופן זה היה בעיניהם מנהיג מוערך ואהוב..
מבוא
מנהיגות מעצבת
הצגת הממצאים
סיכום
ביבליוגרפיה