מודעות מורפולוגית היא היכולת לזהות ולבצע מניפולציה לחלקי המשמעות המרכיבים את המילה המדוברת.המחקר מלמד על חשיבותה של התערבות מוקדמת ועל לימוד ישיר פרטני של הבנת המילה וחלקיה המורפולוגיים להתפתחות אוצר המילים.
מטרת העבודה הנוכחית היא לבדוק את יעילותה של תכנית התערבות מורפולוגית המבוססת על פעילויות של משחק והנאה המועברות בגן טרום חובה בעקבות האזנה לסיפורים.
מורפולוגיה עוסקת באופן שבו חלקי מילים בעלי משמעות מצטרפים זה לזה על מנת ליצור מילה. הצורן יכול להיות פרוד (עצמאי) כגון במילים :"מחר", "על", או חבור כגון האות ת (צורן זמן עבר, לשון נקבה) במילה "שמרת" או האות ה (צורן נקבה) במילה חתולה.ידע מורפולוגי מסייע בהבנה של מילים ומהווה בסיס לפיתוח של מודעות מורפולוגית.
הסיפורים מאפשרים חשיפה לידע אלפבתי ולידע לשוני מגוון. כך למשל, הספרים הנה המנבא הטוב ביותר של יכולת הקריאה המוקדמת, מודעות פונולוגית, מודעות מורפולוגית ואוצר מילים . כאשר במסגרת ספר הקריאה, ילדים נחשפים לנרטיבים, אוצר המילים, תחביר, מבנה הסיפור, מושגים.
העבודה הנוכחית העלתה את חשיבותה של תכנית ההתערבות בהישגי המודעות המורפולוגית ובאוצר המילים של ילדי הגן במערכת הגנית. ממצאי המחקר העלו בין היתר כי :
1. התכנית מיועדת לצורך עידוד הקריאה והמוכנות לבית הספר.
2. התכנית מפתחת את האוריינות.
3. התכנית מחזקת את מעמדו של הספר בקרב הילדים.
4. יישום התכנית משפר מודעות מורפולוגית ואוצר מילים.
רציונל
1. חלק תאורטי
1.1 מודעות מורפולוגית
1.2 מודעות מורפולוגית ואוצר מילים.
1.3 התפתחות מודעות מורפולוגית ואוצר המילים של ילדים בעקבות תכניות התערבות של האזנה לסיפורים.
2. עיון ומעשה- תכניות של מודעות פונולוגית
3. ביבליוגרפיה