העולם המודרני המלווה באורח חיים אינטנסיבי של ההורים והשואף להישגים והצלחות חדר לתוך חייהם של ילדי גיל הרך.
מטרתה של העבודה הנוכחית הייתה לבחון את תרומת יישומה של תכנית התערבות המבוססת על עקרונות הפסיכולוגיה החיובית לשיפור האקלים החברתי בגן הילדים.
חשיבותה של העבודה הנוכחית, היא בהיותה מספקת מידע ספרותי וכן מידע מהשטח אודות אקלים חינוכי – מיטבי בגני הילדים ומודל הפסיכולוגיה החיובית, כיצד הוא לידי ביטוי וכיצד הוא משפיע על ילדי הגן. על גננות ואנשי חינוך להכיר ולהבין את עקרונות הפסיכולוגיה החיובית ותרומתה לצורך קידומו הרגשי, החברתי והקוגניטיבי של הילד.
שאלת המחקר תבחן כיצד תורמים עקרונות הפסיכולוגיה החיובית לשיפור אקלים חברתי בגן הילדים?
המחקר הינו מחקר פעולה יישומי שבו נחקר יישום עקרונות הפסיכולוגיה החיובית כאמצעי לשיפור האקלים החברתי בגן הילדים. ייחודיות מחקר זה הוא בשימוש חוזקות אישיותו של הילד בדרך חיובית בלבד. תרומתו של המחקר היא לעודד ולהטמיע בילד דרכי התנהגויות שיביאו לשיפור חברתי ובעקבותיו גם רגשי.
ממצאי המחקר העלו כי הפעילויות תרמו לשינוי חיובי באקלים הגן והעצימו את הילדים הן מבחינה רגשית אישית והן מבחינה תקשורתית חברתית וידע. במסגרת המחקר שיתפו הילדים את חבריהם באהבותיהם ובכישוריהם, הביעו את דעתם האישית. הפעילויות תרמו לחיזוק להעלאת דימוי העצמי והבאת האנושיות והאהבה, במסגרתה הילדים גילו אמפתיה ורצון לעזור אחד לשני. הפעילויות הובילו לחיזוק ההגינות ופיתוח חוש הצדק האישי והחברתי, לתחושת קבלה עצמית, חיזוק הביטחון ופיתוח יחסים בינאישיים חיוביים בין ילדי הגן. נראה היה שהילדים החלו להביע יותר אמפתיה ורצון לסייע למצוקת האחר והפעילויות סייעו לחידוד מטרות וצמיחה בקרב הילדים. בנוסף, הציגו הילדים רצון להצליח תוך הכרת מסוגלותם ויכולותיהם ואישיותם.
המסקנה העיקרית של המחקר הנוכחי היא כי ניתן באמצעות תכנית התערבות המבוססת על עקרונות הפסיכולוגיה החיובית לשפר באופן מהותי את האקלים החברתי בגן.
1. מבוא
2. סקירה תאורטית
2.1 אקלים מיטבי במערכת החינוך
2.2 למידה חברתית רגשית
2.3 פסיכולוגיה חיובית מהי?
2.4 התערבויות פסיכולוגיות חיוביות
3. השיטה
4. ממצאים
5. דיון
רשימת מקורות
נספחים