תחום השילוב אינו פשוט כלל וכלל, הן לילדים המשולבים, לילדים המשלבים ולצוות המשלב. החשיבות בשילוב, הוא לעזור לתלמידים המשתלבים להיכנס לכיתה רגילה עם הרגלים נורמטיביים לכל דבר בישיבה בכיתה, בלימוד בזמן שיעור, בהפסקה, מבחנים ובשיעורי הבית.
מטרתה של העבודה הנוכחית הייתה לבחון מהם הגורמים לשילוב מוצלח? מהם דרכי התגברות על קשיי ילדי שילוב? מהם דרכי התגברות על קשיי ילדי הכיתה הרגילה?
השילוב, הינו מונח המוגדר כהצבת התלמידים עם צרכים מיוחדים בסביבה בית ספרית ובכיתות לחינוך רגיל ביחד עם התלמידים הרגילים בני גילם. תכנית זו מעודדת את חברותו הפעילה של הילד בכיתה בפרט ובחברה בכלל. בתי ספר מספקים אווירה לשילוב בכך שילדים עם צרכים מיוחדים עשויים לבלות את מרבית היום בכיתות לחינוך רגיל בבתי ספר רגילים
מחקרים שונים אשר בחנו את מדיניות השילוב ותוצאותיו אינם תמימי דעים בנוגע ליעילותו והשפעותיו על הילדים החריגים בפרט.
הספרות מעידה על כך וטוענת כי שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים עשוי לשרת ולהמריץ תהליכי למידה אצלם ולהעלות רמות תפקודיהם
מחקרים מראים שכיתות משולבות עדיפה מבחינה לימודית וחברתית אשר יש תלמידים חריגים שהגיעו להישגים טובים יותר במסגרות הרגילות ממסגרות מיוחדות
מטרתה של העבודה הנוכחית הייתה לבחון מהם הגורמים לשילוב מוצלח? מהם דרכי התגברות על קשיי ילדי שילוב? מהם דרכי התגברות על קשיי ילדי הכיתה הרגילה?
הבדיקה נערכה באמצעות ראיונות בקרב מורים המשלבים בכיתתם הרגילה ילדים עם צרכים מיוחדים.
בחינת השערות המחקר העלתה כי הגורמים לשילוב מוצלח הם שיתוף פעולה של המורים, התלמידים המשלבים והתלמידים המשולבים, הכנה לתלמידים המשלבים ועידודם.
ממצאי המחקר העלו את המסקנות הבאות: עמדות המורים הן חיוביות כלפי שילוב תלמיד בעל צרכים מיוחדים בכיתתם במידה רבה; עמדות המורים הן חיוביות כלפי השפעת השילוב על הכיתה הרגילה במידה רבה; עמדות המורים לגבי היכולת שלהם ליישם את השילוב כיתה גם הן נמצאו חיוביות; הכנסת השילוב של הילד בעל הצרכים מוביל לאימוץ דפוסי התנהגות חברתיים; הכנסת השילוב של הילד בעל הצרכים מאפשרת קבלת השונה בחברה; הכנסת השילוב של הילד בעל הצרכים מובילה לאינטראקציה עם ילדים רגילים; שילוב הילד החריג מבליט פערים בינו לבין הילדים הרגילים; הכנסת השילוב של הילד בעל הצרכים אינה מספקת לו תשומת לב ראויה ו-הכנסת השילוב של הילד בעל הצרכים מצריכה הכנת צוות הכיתה.
מבוא
1. סקירה ספרותית
1.1 שילוב- הגדרות, הנחות יסוד וגישות
1.2 יתרונות השילוב
1.3 מודלים של שילוב
1.4 עמדותיהם של מורים כלפי שילוב
1.6 הגורמים העומדים בבסיס עמדות שליליות
1.7 השערות המחקר
2. שיטת המחקר
2.1 תיאור המחקר
2.2 תיאור האוכלוסייה
3. ממצאים
4. דיון וסיכום
ביבליוגרפיה
נספחים