הלחץ לחדשנות, מודלים של קריירה שדורשים הכוונה עצמית וגידול בארגונים מבוזרים, כל אלה מגדילים את הצורך של העובדים ביכולת להיות יצירתיים. התנהגויות פרואקטיביות יצירתיות שכאלה נראות כמפתחות יתרון תחרותי לארגונים וכמובילות לאפקטים חיוביים בארגונים כגון ביצועי מכירות גבוהים, התפתחות חדשנות ארגונית, צמיחה אישית של עובדים, וחדשנות של ארגונים קטנים.
מטרתו של המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין לחץ בעבודה, אקלים תחרותי ויצירתיות בעבודה.
בסיטואציה של שילוב של לחץ זמן בינוני ואקלים תחרותיות גבוה נמצא העובד תחת לחץ ותחרות ונדרש לחלק את משאביו בין השניים. יש להניח שככל שעולה התחרות תחת לחץ זמן בינוני אין מקום ליצירתיות העובד. מחקרים על תחרות הראו כי יש קשר שלילי בין תחרותיות גבוהה לביצועים, כלומר ירידה ברמת הביצוע ככל שהתחרות עולה
אפשרות זו מתממשת כאשר עיקר מאמציו של היחיד, המעוניין להצליח יותר מהאחר, מתועלים לניצחון בתחרות ולא לביצוע המשימות המוטלות עליו.
הקשב של העובד באווירת תחרותיות גבוהה מופנה יותר לתחרות ולמקומו בה מאשר למשימה עצמה. בעבודה בין צוותי עבודה המתחרים אחד בשני, נמצא קשר שלילי בין עומס לבין ביצועים בעבודה
מטרתו של המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין לחץ בעבודה, אקלים תחרותי ויצירתיות בעבודה.
מדגם המחקר כלל עובדים, גברים ברובם, נשואים. כלי המחקר היה שאלון מחקרי אשר נחלק למספר חלקים: שאלון יצירתיות, שאלון אקלים תחרותי ושאלון לחץ זמן.
ממצאי המחקר העלו כי היצירתיות בקרב עובדים באקלים של תחרות נמוכה ולחץ זמן בינוני הינה גבוהה יותר מאשר לעובדים באקלים שבו התחרות גבוהה והלחץ זמן הוא בינוני, במצב של לחץ זמן נמוך כאשר אקלים התחרותיות גבוה, רמת היצירות הינה נמוכה ובמצב של לחץ זמן גבוה כאשר אקלים התחרותיות נמוך, רמת היצירות הינה נמוכה.
מבוא תאורטי
יצירתיות וחדשנות
לחץ בעבודה
תחרותיות
סיכום והשערות המחקר
השערות
פרק השיטה
משתתפים
כלים
הליך
פרק ממצאים
פרק הדיון
ביבליוגרפיה
נספחים
טופס הסכמה מדעת להשתתפות במחקר
פלטים