מורים בבית ספר מיוחדים חשים כי הם נמצאים תחת לחץ בשל דרישות עבודה כבדות וחוסר תמיכה הולמת מהשירותים והמוסדות העומדים לרשות מורים . הם חווים תשישות רגשית ברמה הגבוהה שבסופו של דבר מובילה לחוסר שביעות רצון וחוסר מיקוד שליטה.
עבודה הנוכחית עוסקת בבירור היתרונות והחסרונות של מורה שהוכשרה לחינוך מיוחד אך מועסקת בחינוך רגיל: השוואה בין עמדות מנהלי בתי" ספר יסודיים ומורות.
מורים לחינוך מיוחד מדווחים על מסוגלות עצמית גבוהה יותר. מחקרים אחרים גם דיווחו כי מורים לחינוך מיוחדים בעלי בטחון ומסוגלות עצמית גבוהה בשל העובדה כי הם מסוגלים לענות על הצרכים של תלמידים בעלי לקויות. מורה לחינוך מיוחד אשר ביכולתו לקדם את הלמידה של התלמידים מציג מסוגלות עצמית גבוהה יותר.
ואכן, מחקרים מצאו כי מורים הפונים לחינוך מיוחד, יהיו לרוב בעלי מסוגלות עצמית גבוהה ופרודוקטיביים. כמו כן מורים אלו דיווחו גם כי להם יותר הצלחה עם תלמידים עם בעיות למידה והתנהגות. עוד נמצא כי רמת האמפתיה שמפגינים מורים כלפי תלמידים עם צרכים מיוחדים קשורה לתחושת המסוגלות שלהם.
מטרתה של העבודה הנוכחית הייתה לבחון עמדות מורות בבתי ספר יסודיים מול עמדות מנהלים ביחס ליתרונות והחסרונות של העסקת מורות שהוכשרו בתכנית להכשרת מורים לחינוך מיוחד בחינוך רגיל. הבדיקה בוצעה על פי שיטת מחקר כמותית. נעשה שימוש בשאלונים אשר מודדים את המשתנים במחקר.
ממצאי המחקר מעלים בין היתר כי מורות שהוכשרו לחינוך מיוחד מדווחות על קשיים בתחום ההתמודדות עם בעיות המשמעת .מורות שהוכשרו לחינוך מיוחד מדווחות על יצירתיות והנאה בעיבוד חומרי למידה והכנת שיעור. מנהלי בתי הספר מדווחים על למידה חווייתית ויצירתית בכיתתה של מורה שהוכשרה לחינוך מיוחד.
מבוא
סקירת ספרות
1. תכנית להכשרת מורים בחינוך הרגיל והחינוך המיוחד
2. עמדות
3. תעסוקה בתחום ההוראה: חינוך מיוחד לעומת חינוך רגיל
4. שאלת המחקר
5. השערות
מתודולוגיה
1. אוכלוסייה
2. משתתפים
3. כלי המחקר
4. הליך המחקר (אופן העברת השאלונים)
5. שיטת הניתוח
ממצאים
דיון וסיכום
ביבליוגרפיה