למידה מבוססת פרויקטים (Project Base Learning-PBL) מתנהלת סביב שמונה מאפיינים עיקריים: הגדרת מטרות ויעדי הצלחה ללמידה, הצגת שאלה ואו בעיה מאתגרת לתלמידים הקשורה למטרות הלמידה וחומר הלימוד, השאלה דורשת חקירה ועומק מחשבה לאורך תקופה, הפרויקט מציאותי מהעולם האמיתי, משוב בקרה תיקון, הצגת הפרויקט, הערכה ורפלקציה.
במחקר זה נבחנת תרומתה של ההשתלמות בהוראה בשיטת "למידה מבוססת פרויקטים" להבנת מאפייני ועקרונות השיטה בקרב המורים.
למידה מבוססת פרויקטים הנה מתודולוגית הוראה שבה מאורגן תהליך הלמידה סביב פרויקט ממוקד תלמיד המניע את פעילויות הלמידה.הלמידה כרוכה בהכנת מטלות מורכבות שהתוצאה שלהן היא תוצר מוחשי. במסגרת זו, מתנסים התלמידים בביצוע פרויקט באמצעות חקר והבניית ידע בהנחיית המורה. המורה המנחה מתמודד עם שיטת הוראה היוצרת תנאי הוראה ולמידה שונים מהמוכר לו ועם שינוי במעמדו ותפקידו של המורה בכיתה. מכוון שכך זקוקים המורים להכשרה ולליווי.
יכולתם של המורים להטמיע וליישם את דרכי ההוראה הייחודיות ללמידה מבוססת פרויקטים (למ"פ), ליישם את מטרותיה ולהנחות את התלמידים תלויה במידה רבה באופן שבו הם הוכשרו ובדרך שבה הבינו את מהות הלמ"פ . למרות שהמורים מודעים ליתרונות בשיטות הוראה שהוכשרו להן קיים פער בין מה שנלמד בהכשרות ובקורסים לבין היישום בכיתות.
שאלת המחקר בחנה האם תרמה ההשתלמות בהוראה בשיטת "למידה מבוססת פרויקטים " להבנת מאפייני ועקרונות השיטה בקרב המורים, מנקודת מבטם של המורים.
המחקר בוצע בשיטת המחקר המשולב. המחקר משלב מחקר כמותי ואיכותני.
הבדיקה נערכה באמצעות סקירת מאמרים אקדמיים מבוקרים ,ספרות רלוונטית וראיונות.
ככלל, ממצאי המחקר מלמדים כי המורים הפנימו את עקרונות שיטת "למידה מבוססת פרויקטים ", שכן מדוברת בתהליך, ביצוע, הערכה ייחודיים. על מנת לממש את השיטה לעייל, נדרש מהמורה להכיר את השיטה על בוריה ואכן המורים הפגינו בקיאות וידע ביחס לשיטה האמורה. כלומר, מורה העושה שימוש בשיטת "למידה מבוססת פרויקטים ", נדרשת להבין את המהות , את השתית והרציונל של השיטה וכן את ביטויה בשטח.
תקציר
מבוא
סקירת ספרות
מטרת המחקר
מתודולוגיה
שיטת המחקר
נבדקים
כלי המחקר
מהלך המחקר
ממצאים
דיון
סיכום
מקורות
נספח 1 – שאלות לראיון עם מנהל תוכנית ההכשרה
נספח 2 – תיעוד הריאיון המלא עם מנהל תוכנית ההכשרה (קוד מזהה ערן) 22
נספח 3 – שאלות לראיון עם מורה
נספח 4 – תיעוד המלא של הראיונות עם המורים
נספח 5 – שאלון סגור
נספח 6 – ניתוח ראיונות עם מנהל תוכנית ההכשרה והמורים
נספח 7 – דוחות סטטיסטים