הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD) כיום, שכיחה בקרב האוכלוסייה וממחקרים עולה כי בממוצע אחד מכל עשרה ילדים מאובחן כלוקה ב ADHD. במקרים רבים , ניתנת הפרעה זו לאיתור כבר בשלבים מוקדמים של טרום ביה"ס היסודי.
מטרתה של העבודה הנוכחית הנה לבחון מהם ההשלכות של המאפיינים המשותפים והייחודיים, על תפקודם, אבחונם ודרכי הטיפול/ההתערבות בילדים עם ADHD ומחוננות.
מבין הילדים המאובחנים כלוקים בהפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות, ישנם המאובחנים כלוקים בהפרעות נוספות (קומורבידיות), כליקויי למידה, ODD (הפרעה מתנגדת מרדנית), CD (הפרעות התנהגות) ועוד. הילד הלוקה אינו עובד על פי יכולתו. הוא לא מסיים את המטלות שלו, או פשוט אינו מראה את עבודתו, כתב היד והאיות שלו ברמה ירודה. הוא נראה עצבני, משוחח עם אחרים, ולעתים קרובות מפריע לאחרים. הוא חולם בהקיץ הרבה, ונראה שדעתו מוסחת. האם יש לילד הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD), הוא שהוא מחונן, או שניהם?
לעתים קרובות, ילדים מציגים התנהגויות מסוימות (לדוגמה, חוסר מנוחה, חוסר תשומת לב, אימפולסיביות, רמת פעילות גבוהה, חלימה) התנהגויות העומדות בקנה אחד עם הקריטריונים להפרעת קשב וריכוז.
מטרתה של העבודה הנוכחית הנה לבחון מהם ההשלכות של המאפיינים המשותפים והייחודיים, על תפקודם, אבחונם ודרכי הטיפול / ההתערבות בילדים עם ADHD ומחוננות. הבדיקה תיערך באמצעות סקירת ספרות תיאורטית ומחקרית בנושא ADHD, מחוננות והשילוב ביניהם.
הבדיקה נערכה באמצעות סקירת מאמרים אקדמיים מבוקרים וספרות רלוונטית.
ממצאי המחקר מעלים בין היתר כי תלמידים מחוננים בעלי ADHD מתקשים להקשיב בשיעור, מתקשים להתרכז, סובלים מחוסר שקט וקושי לסיים משימה כאשר הם משועממים. הם בעלי קליטה מהירה, מתוקים מרבית הזמן מהשיעור , אינם טורחים לתרגל וזקוקים תדיר לאיתגור אינטלקטואלי. חוסר השקעתם בחומר הנלמד מוביל לעיתים לכישלונות לימודיים, לדימוי עצמי-לימודי נמוך והישגים לימודים נמוכים.
מבוא
1. סקירה ספרותית
1.1 הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHDׂ) - הגדרה, תיחום וסוגי לקויות
1.1.1 ADHD - מאפיינים ייחודיים.
1.1.2 ADHD - אבחון ודרכי טיפול.
1.2 מחוננות – הגדרה, תיחום ותתי סוגים.
1.2.1 מחוננות - מאפיינים ייחודיים.
1.2.2 מחוננות - אבחון ודרכי התערבות.
1.3 מאפיינים משותפים לילדים עם ADHD ומחוננות.
1.4 ההשלכות של המאפיינים המשותפים והייחודיים על תפקודם , אבחונם ודרכי הטיפול / ההתערבות בילדים עם ADHD ומחוננות.
2. דיון.
3. סיכום ומסקנות.
4. רשימה ביבליוגרפית.