קיימת אינטראקציה ומערכת יחסי גומלין בין בני האדם לבין בעלי חיים. מחקרים שונים מצאו כי הקשר לבעלי החיים מובילים לשיפור בתחום האישי כמו שיפור איכות התקשורת המילולית והלא מילולית, לשיפור במצב הרוח, לירידה ברמת החרדה ולעלייה בהערכה העצמית, בתחום הגופני- מוטורי ובתחום החברתי כמו סיוע ביצירת קשרים עם בני אדם ,תוספת או השלמה ליחסי אנוש וכו.
העבודה הנוכחית בוחנת כיצד משפיעה למידה חוץ כיתתית- פינת חי על התחום הקוגניטיבי והרגשי בקרב התלמידים.
הקשר בין האדם לבין בעלי החיים הנו קשר קדום והיסטורי, שכן מאז ומתמיד התקיים קשר בין בעלי החיים לבני האדם. עצם התקרבות של האדם לבעלי החיים ענתה לו על צרכים אנושיים ונפשיים כמו ביטחון, הגנה וכו.
מכאן חשיבות הקשר עם בעלי חיים להתפתחות הילד בעלי חיים משולבים כיום במסגרות רבות בחינוך ומסייעות לילדים ולנוער לרכוש ולשפר מיומנויות שונות – רגשיות וחברתיות. נושא בעלי החיים מאפשר להעביר נושאים חינוכיים וערכיים כמו אמפתיה, סובלנות ומניעת אלימות. המגע עם בעלי החיים תורם למערכת יחסי גומלין קרובה ואינטימית יותר בין הילדים.
העבודה הנוכחית עסקה בהשפעתה של הלמידה החוץ כיתתית- פינת חי על התחום הקוגניטיבי והרגשי בקרב התלמידים. במסגרת העבודה נבדקה השפעת פינת החי בבית הספר ותרומתה.
ייחודיותה של העבודה הנוכחית היא בהיותה בוחנת את השלכות פינת החי בבתי ספר, כיצד פעילות עם בעלי חיים תורמת לתלמידים מבחינה רגשית וקוגניטיבית.
ממצאי המחקר מעלים בין היתר כי בעלי חיים המשולבים כיום במסגרות רבות בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד מסייעות לילדים ולנוער לרכוש ולשפר מיומנויות שונות – לימודיות, רגשיות וחברתיות. נושא בעלי החיים מאפשר להעביר נושאים חינוכיים וערכיים כמו אמפתיה, סובלנות ומניעת אלימות, לקדם באופן משמעותי.
פינת החי על פי הספרות, נמצאה כתורמת לילדים מבינה קוגניטיבית, רגשית וערכית- חברתית. מבחינה רגשית הפעילות מעלה את הביטחון, מפחיתה חששות מחיות, פותר בעיות רגשיות, מגביר שליטה, דימוי עצמי ועוד.
מבחינה קוגניטיבית הפעילות מלמדת את הילדים על חיות ,מפתחת למידה, סקרנות , ידע כללי,מלמדת אותם על בעלי חיים, .מלמד על אחריות וטיפול בבעלי החיים ועוד.
מבוא
1. למידה משמעותית מהי ?
2. חשיבות החינוך לערכים
3. פינת חי במערכת החינוך
4. פינת החי בבית הספר ותרומתה
5. פעילות בפינת חי בבית הספר: תצפית
6. דיון
7. סיכום
8. ביבליוגרפיה