הגורמים המשפיעים על הלקוח בהחלטתו לקנות מוצר הינם דינאמיים ומידת השפעתם משתנה עם הזמן. שינויים אלו נובעים מסיבות שונות כגון השפעות גלובאליות, כניסת מתחרים, איכויות שונות ,התפשרויות על טיב כנגד מחיר, אמינות וגורמים רבים אחרים.
סקירת הספרות עוסקת בגורמים העיקריים המובילים להתנהגות צרכנים אשר באה לידי ביטוי בעת חיפוש, קנייה, שימוש וכדומה. הסקירה דנה במשתנה התלוי – התנהגות צרכנים והחלטות קנייה וכן במשתנים הבלתי תלויים – תפיסת מחיר, איכות המוצר ומוניטין ועומדת על הקשר ביניהם לבין התנהגות קנייה.
גישות צרכנים כלפי מוצרים, שירותים, עובדים, סביבות קמעוניות, ופעולות עסקיות משחקים תפקיד דומיננטי במחקר למעלה מ- 25 שנים בתחום השיווק. גישה צרכנית טומנת בחובה את הערכת הלקוח כלפי המוצר, החנות, המוכר או החברה וכי להערכה זו השפעה ניכרת על תדמית החברה וכן על קידום המכירות.
התנהגות צרכנית מושפעת מארבעה גורמים: גורמים תרבותיים, גורמים חברתיים, גורמים אישיים וגורמים פסיכולוגיים. הגורמים הפסיכולוגיים הם אלה אשר קובעים את התפיסה, אמונות ועמדות של הצרכנים בהקשר למוצרים שונים.
אופנת הביגוד הפכה בשנים האחרונות לנושא מחקר הדן בהתנהגות הצרכן.
מחקר אשר בחן את השפעת המוצר על העצמי, או במילים אחרות חשיבות אופנת הבגדים על האינדיבידואל, וכן נבדקה מעורבות הצרכנים. הנתונים נאספו באמצעות סקר דואר כאשר ענו על הסקר 478 צרכנים. התוצאות מלמדות כי מעורבות הצרכן בקניית ביגוד אופנתי תלויה בגיל הצרכן, מין הצרכן, מידת רצונו של הצרכן לרכוש ביגוד, ידע אודות אופנה ועיצובים.
הספרות מלמדת כי באמצעות תמחור נכון, העונה על צרכי הלקוחות, הן שולי הרווח והן שולי המכירות יישמרו. כמו כן, הספרות המחקרית גורסת כי המחיר משפיע על נכסיות המותג ומימדיו אשר כוללים את תפיסת המותג, נאמנות המותג, מודעות המותג ואיכות המותג.
נושא האיכות תפס תאוצה בשנים האחרונות בעקבות התחרות הגוברת ודרישת הלקוחות למצוינות ואיכות. איכות מוצר מוגדרת כעליונות או הצטיינות של מוצר.
החלטת קנייה
החלטת קניה בתחום הטקסטיל
תפיסת מחיר
איכות (מוצר)
מוניטין
מחיר והתנהגות קניה
מוניטין והתנהגות קנייה
ביבליוגרפיה