מילת נשים הנה מנהג נפוץ במיוחד בעשרים ושמונה מדינות, בעיקר באפריקה ובמצרים, כאשר כיום 97% מהנשים נימולות: 99.5% באזורים הכפריים ו -94% באזורים עירוניים.
העבודה הנוכחית תעסוק בתופעת "מילת נשים" , תוך התייחסות להיבט המשפטי העולה ממנהג תרבותי-דתי זה. כלומר, האם מערכות המשפט במדינות אסלאמיות וכן במדינת ישראל כמערכת משפט מערבית מתוקנת מתירים קיום הטקס פגיעה במעמד האישה ובריאותה ?
הסיבות ליישום מנהג המילה בקרב נשים נעוץ בצורך לטהר, לשלוט ולעכב מיניות וריגוש מיני. כאמור, מוסלמים מרכיבים את הקבוצה הדתית העיקרית שבה נהוגה מילת גברים ונשים .
הבדיקה כוללת סקירה מקיפה אודות מעמד האישה במדינות אסלאמיות ואפריקאיות, כדוגמת, מצרים, מרוקו, תימן, אירן וכן החברה הבדואית בישראל.
הסקירה תציג דיון אודות זכויות האישה במדינות הללו, כמו גם את שלילת הזכויות הבסיסיות של האישה ואת האלימות המותרת המופגנת כלפיה. בהמשך יוצג סיפורה של וואריס דירי כמקרה בוחן, קרי: סיפורה של האישה אשר העלתה את סוגיית המילה בנשים לסדר היום העולמי.
החלק הבא בעבודה יעסוק במילת נשים, תוך התייחסות להיבטים תאורטיים ומשפטיים. כלומר נדון במילת נשים ובמהותה וכן בהגנה המשפטית לה זוכה האישה במערכת המשפט הישראלית. על מנת להבהיר את הסוגיה מבחינה משפטית נתייחס גם למנהג של רצח בשם חילול כבוד המשפט ונבחן את ההתייחסות בית המשפט הישראלי ביחס לכך.
כמו כן, נבחן את עמדת בתי המשפט במדינות אסלאמיות ביחס לרצח בשם חילול כבוד המשפחה וכן ביחס למילת נשים. סקירה משפטית זאת תעניק תמונה אודות מעמדה המשפטי של המילה כיום וכן של מעמד האישה כיום.
מבוא
מעמד האישה בחברה נוודית-שבטית ואסלאמית
אלימות במשפחה כפועל יוצא של המשפחה הפטריארכלית
פרח במדבר: מקרה חקר
מילת נשים: היבטים תאורטיים
מילת נשים: היבטים משפטיים
פמיניזם באסלאם כפתרון אפשרי
סיכום
ביבליוגרפיה