מאז הקמת המדינה היהודית הציעה אפריקה לישראל הן הזדמנויות והן אילוצים באשר להישרדות במערכת הבינלאומית ואכן קץ העידן הקולוניאלי העניק למדינה היהודית אפשרות לכונן קשרים עם מספר מדינות באפריקה, מהלך אשר היה מונע מתחושה של אחדות גורל כלפי עמים מוחלשים.
עבודה זו עניינה נושא עבודה: יחסי ישראל אפריקה-אתיופיה, כאשר שאלת המחקר תבחן מה היו הגורמים והשיקולים אשר הביאו להתפתחות מערכת יחסים מיוחדת בין ישראל לאתיופיה ? והאם יחסים אלו שיקפו מכנה אידאולוגי משותף או שמא היו מפגש של אינטרסים משותפים ?
הנצרות היא אחת משלוש הדתות הדומיננטיות ביותר באפריקה, הדת השנייה היא האסלאם ודתות מסורתיות אפריקאיות אחרות. מרגע הקמתה ועד היום, הנצרות הביאה שינויים עצומים בחיים החברתיים, כלכליים, פוליטיים והדתיים של העמים האפריקאים.
יחסי ישראל־ אפריקה, התאפיינו במספר שלבים, כאשר השלב הראשון התאפיין באלטרואיזם ישראלי וברצונה לשבור את החרם שהטילו עליה שכנותיה הערביות. אפריקה מצידה קידמה את הנוכחות הישראלית בברכה, בשל העובדה כי מדינות אפריקה וכן ישראל חלקו היסטוריה של מאבקים אנטי־קולוניאליים, ומקרב המדינות המפותחות, הייתה ישראל בין הראשונות שהעניקו תמיכה לפיתוח יבשת אפריקה
החתימה על השלום המצרי-ישראלי אמנה בשנת 1979, אשר הסירה את הסיבה לכאורה לקרע של יחסים בשנת 1973, סיפקו תנופה לחידוש היחסים. במהלך שנת 1980, האינטרס ישראלי במזרח הרחוק הרחיב באופן דרמטי, את היחסים עם אפריקה ואכן במהלך שנות ה-80 נתקיים חידוש ההדרגתי של יחסים דיפלומטיים בין ישראל ואפריקה.
הקשרים בין אתיופיה וממלכת ישראל הקדומה תועדו כבר משחר ההיסטוריה. על פי המסורת האתיופית, מלכת שבא נכנסה להריון עם בנו של המלך שלמה אשר הגיע מאוחר יותר לירושלים כדי לפגוש את אביו וחזר עם 12,000 הטובים ביותר של שבט ישראל,. מנליק, המלך הראשון של אתיופיה היה מייסד השושלת של היילה סלאסי, שכינה את עצמו "אריה יהודה".
הבדיקה נערכה באמצעות סקירת מאמרים אקדמיים מבוקרים וספרות רלוונטית.
העבודה הנוכחית תכלול את הפרקים הבאים:
- פרק ראשון : השפעת היהדות על הנצרות באתיופיה: סקירה והסבר אודות הקשר והזיקה בין אתיופיה הנוצרית לבין היהודית כבסיס למערכת היחסים בין אתיופיה לבין ישראל.
- פרק שני : יחסי ישראל אפריקה : הפרק דן במערכת היחסים בין מדינות אפריקה ואתיופיה לבין ישראל , הנתק וחידוש הקשרים , השיקולים בבסיס הנתק וכן חידוש הקשרים. כמו כן, הפרק התמקד במלחמת יום הכיפורים והנתק במערכת היחסים בין מדינות אפריקה ואתיופיה לבין ישראל בעקבות המלחמה. בנוסף, תוצג סקירת מערכת היחסים גם לאחר מלחמת יום הכיפורים
- פרק שלישי : בריית הפריפריה בעידן הילה סילאסי: הפרק יסקור את מערכת היחסים עם הקיסר האתיופי, זיקתו לישראל וליהדות והשלכות על מערכת היחסים בין ישראל לאתיופיה. כמו כן, תינתן גם התייחסות לווינגייט ופועל בישראל ובאתיופיה.
- פרק רביעי: אתיופיה ועלייתה של ביתא ישראל: הפרק יציג את קהילת ביתא ישראל, על מאפייניהם השונים, על עלייתם לישראל ועל הקשיים שעמדו ועודים בפניהם.
מבוא
פרק ראשון : השפעת היהדות על הנצרות באתיופיה
פרק שני : יחסי ישראל אפריקה
2.1 תהליך ניתוק היחסים
2.2 מלחמת יום הכיפורים
פרק שלישי : בריית הפריפריה בעידן הילה סילאסי
3.1 היישוב ומצוקת אתיופיה : הילה סילאסי בירושלים
3.2 וינגייט והרופאים היהודים
פרק רביעי: אתיופיה ועלייתה של ביתא ישראל
סיכום
ביבליוגרפיה